السلام عليكم ورحمة الله
أخوتي في الله
عندما حدثت محنة غزة القديمة الحديثة لم أكن أتصور أن هناك أدنى تخيل أن هناك من لا يتعاطف مع فلسطين وما يحدث في غزة من العرب والمسلمين بالذات ففي ظني أن ذلك قضية محسومة ومنتهية
الصهاينة مغتصبي ارضنا ويعتدون بوحشية وبربرية على كل ما هو اخضر ويابس البشر والحجر لكن الحقيقة ان هناك من له رأي مختلف وهو بحق ما صدمني بل ان أحدهم له اراء مفزعة لحد كبير تفتقد حتى الانسانية ولا تمت للانصاف بصلة ولعل ما فيه هؤلاء يستند الى عدم فهم القضية وعدم الالمام بجوانب الموضوع وناهيك عن الاعلام الذي يهدف الى ارساء قاعدة مخالفة للواقع وبث مزيفات هدفها طمث الحقيقة وتحويل الانظار الى الخلافات بيننا وتوجيه النظر لقاعدة فرق تسد فيظهر من احاديث الناس في بداية اي نقاش او حديث (((انتي عاجبك الفرقة والخلافات بين فتح وحماس))))
دون النظر فيما فعلته المقاومة في المحنة ودون النظر لان الاهم في الوقت الحالي هو مقاومة المغتصب والصهاينة وننقد أنفسنا فيما بعد
واليكم بعض أحاديث فعلية خضتها بالفعل وإليكم ما دار فيها بالحرف
** ****************************
بداية كنت قد ارسلت أحد روابط موضوعات عن غزة وجاءني الرد
Õ): السلام عليكم انتى بكلامك عن غزة بتطبقى الحديث الشريف
Õ): قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (انصر اخاك ظالما او مظلوما ) ........رغم انى بصراحة بكره الفلسطينيين كره الطفل للفطام
nono): وعليكم السلام ورحمة الله
nono): ايه الكلام دة
Õ): بجد انتى اصلا ما عاشرتيش اى فلسطينى
Õ): زيك زى ناس كتير متعاطفة معاهم
Õ): وناسية انهم هما اللى السبب فى اللى هما وصلو له
nono: فيه حد بيتسبب لنفسه في شقاء 60 سنة كدة لوحده
Õ): يا سيدتى لو تفحصتى التاريخ بدقة
nono: للاسف السبب في اللي هما فيه هو اللي حضرتك بتعمله دلوقتي بس على المستوى الاكبر
Õ): شكرا
nono: ؟؟؟؟
Õ): ايوة شكرا طبعا
Õ): لانك زي اى حد بيفكر بعواطفه وبس
nono): لا والله انا بفكر بعقلي
nono): في الموضوع دة بالذات
nono): لان احنا سايبين اليهود وبنقطع في بعضنا
nono): هو دة اللي جايبنا ورا
Õ): العقل يقول اننا نكون الاول سلوكنا من قديم الازل وبعدين نبقى نلوم الظروف
nono): ايوة
nono): ايام السلامات
nono): هما وقفوا معانا وبعدين ما رضيوش يمضوا اتفاقية سلام صح؟ تهكم مني
Õ): مش كده وبس والله
Õ): انتى لو عاشرتى فلسطينى واحد Õ): كنتى عرفتى مقصدى
Õ): وعرفتى انهم فى قمة السعادة باللى بيحصل لبعضهم فى غزة
nono): لا حول ولا قوة الا بالله
nono): انا برضه متضايقة من الفلسطينين اللي بالاسم بس
nono): المليونيرات اللي خارجها ومتنغنغين
nono): وسايبين الدنيا في بلادهم خربانة مع برضه عدم معرفتنا التامة بكل اللي بيحصل جايز بيساعدوا وبيعملوا حاجات كتير واحنا ما نعرفش
nono): لكن دة لا يفقد القضية الاساسية رونقها
Õ): البلد مش خربانة ولا حاجة
Õ): دى حوادث على الاطراف وبس
Õ): يعنى على القلة منهم
Õ): لكن الاكثرية عايش فى فلسطين وهوا فى قمة سعادته
nono ): 450 شهيد واكتر من الفين جريح
nono): دول على الاطراف (((طبعا لان المحادثة كانت يوم 4 ينايررابع يوم ضرب غزة
Õ): ايووووووووووووة
Õ): لو عايزة تزعلى بجد على الجرحى والشهداء
Õ): كنتى زعلتى على جرحى وشهداء مصر فى اكتوبر
Õ): صحيح ربما تكونى انتى لسة مش موجودة عل ظهر البسيطةلكن انا شفتها وعيشتها في القصر العيني والمعادي
nono): ومين قالك اني ما زعلتش على اي دم لمسلم بيدافع عن دينه ووطنه طبعا لا نزكيهم على الله نحسبهم شهداء
nono): اللي مخلي الواحد زعلان هو الموجودين
nono): مش اللي بيموتوا وبس
Õ): لكن دول شعب بجد يستحق ما هوا سبب فيه والله بجد
Õ): ولو قلنا لفظ يهووود فأنا بعتبرهم طول حياتي هما اليهود
nono): الكلام اللي بتقوله دة ستسال عليه يوم القيامة
Õ): انا لا اتجنى عليهم بجد
Õ): لكن انتى اللى بتفكرى بعواطفك
nono): لا حول ولا قوة الا بالله
Õ): وسبحان الله
nono): حضرتك شمتان في العيال الصغيرة اللي بتموت ولتقول شعب يستاهل اللي هو فيه
Õ): لالالالالالالالالالالالا
nono): واهاليهم والمناظر اللي شفتها دي
Õ): ليست شماتة والله
nono): وبتدي لليهود عذر في اللي بيعملوه دة
Õ): انا ما اتكلمتش عن اليهود
Õ): انا بقول انهم السبب فى اللى هما فيه
Õ): بقلة تمسكهم بالدين
nono): مالناش دعوة متمسكين او لا المهم انهم مسلمين مسلميين يراق دمهم على يد الصهاينة اليهووود
nono): يعني احنا نايمين قايمين على السجادة يعني
nono): ولو حصل لنا حاجة زي دي
nono): هتقبل يتقال لك ما انتوا ما بتتمسكوش بالدين وانتوا فيكم اللي بيشرب سجاير وبيتفرج على منكرات ما هودة برضه مش تمسك بالدين وينكروا احقيتك في ارضك وما حدش يقف جنبك بل ويقفوا ضدك كمان؟
Õ): انا عن نفسى عاشرت كتير منهم
Õ): وشوفت منهم اللى عايزة تقوليه قوليه
Õ): وعموما فى النهاية لا يجوز الا اننا نترحم على موتانا وموتاهم
nono): وندعي ان ربنا يقف معانا ومعاهم ونتحد في وش اليهود والا اكلت يوم اكل الثور الابيض
nono): مش نقوي شوكة اليهود لمجرد انهم عصاة مثلا
nono): اذا كانوا هم مسلمين فيهم عصاة فهم مش كفرة انما اليهود دول مغضوب عليهم ومطرودين من رحمة ربنا
Õ): امنيتى انك ما تاخديش كلامى بجد على انه شماتة استغفر الله
Õ): لكن انا دايما مقتنع بانهم هما سبب اللى بيعيشو فيه
nono): وليكن غلطوا زمان وهكلمك بمنطقك انت
nono): طيب ابتدوا يعرفوا انهم غلطوا وعاوزين حريتهم وأرضهم هنفضل نعاقيهم طول العمر
nono): وطلبوا المساعدة والنجدةباي طريقة ممكنة
nono): يبقى لازم نتحد ونتقي الله
Õ): ده مطلب دينى
Õ): عموما بجد مش عايزك تزعلى لكلامى
Õ): لكن حبيت بس اوضح نقطة غايبة عن اعيننا كلنا
nono): للاسف مش عارفة اناقشك لاني اتفاجئت بجد
nono): مش من كلامك لوحده وبس لا ضيف عليه مواقف متخاذلة وواضحة وضوح الشمس حوالينا
Õ): انا اسف لازعاجك بالصورة دى
nono): للاسف حاسة ان فعلا الزمن دة بقى زمن صعب الحياة فيه
nono): وما عدتش فيه امكانية تحقيق اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى
nono): لكن خلاص النظام بقى اذا اشتكى منه عضو ابتره وادفنه
وللعلم دار هذا الحديث يوم 4 يناير وهذا رجل تعدى الاربعين من عمره ودار بيني وبين اخت نفس العمر تقريبا ومفاده نفس ما دار هنا
وانتهى على ذلك
======================================
نموذج اخر لشاب أيضا تركت له رابط عن غزة وجآني الرد مفزعا عبر الاوف لاين اللعين
s))على ايه يا حسرة دول أو_______ شعب
nono: هما مين دول اللي ------ شعب
nono: طيب هما او ---- شعب
nono: اللي بيتعمل فيهم حلال من وجهة نظرك كدة
nono: اعتقد حضرتك محتاج شوية قراءة لتصحيح المفاهيم او اقله لتكون منصف بلاش من وجهة نظر دينية بما انك علماني
nono: خليها من وجهة نظر انسانية
nono: تحياتي
s: سلام عليكم
nono: وعليكم السلام
s: حضرتك ممكن اعرف ايه اللفظ اللي ضايقك اوي كده
nono: s: علي ايه يا حسرة
أخوتي في الله
عندما حدثت محنة غزة القديمة الحديثة لم أكن أتصور أن هناك أدنى تخيل أن هناك من لا يتعاطف مع فلسطين وما يحدث في غزة من العرب والمسلمين بالذات ففي ظني أن ذلك قضية محسومة ومنتهية
الصهاينة مغتصبي ارضنا ويعتدون بوحشية وبربرية على كل ما هو اخضر ويابس البشر والحجر لكن الحقيقة ان هناك من له رأي مختلف وهو بحق ما صدمني بل ان أحدهم له اراء مفزعة لحد كبير تفتقد حتى الانسانية ولا تمت للانصاف بصلة ولعل ما فيه هؤلاء يستند الى عدم فهم القضية وعدم الالمام بجوانب الموضوع وناهيك عن الاعلام الذي يهدف الى ارساء قاعدة مخالفة للواقع وبث مزيفات هدفها طمث الحقيقة وتحويل الانظار الى الخلافات بيننا وتوجيه النظر لقاعدة فرق تسد فيظهر من احاديث الناس في بداية اي نقاش او حديث (((انتي عاجبك الفرقة والخلافات بين فتح وحماس))))
دون النظر فيما فعلته المقاومة في المحنة ودون النظر لان الاهم في الوقت الحالي هو مقاومة المغتصب والصهاينة وننقد أنفسنا فيما بعد
واليكم بعض أحاديث فعلية خضتها بالفعل وإليكم ما دار فيها بالحرف
** ****************************
بداية كنت قد ارسلت أحد روابط موضوعات عن غزة وجاءني الرد
Õ): السلام عليكم انتى بكلامك عن غزة بتطبقى الحديث الشريف
Õ): قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (انصر اخاك ظالما او مظلوما ) ........رغم انى بصراحة بكره الفلسطينيين كره الطفل للفطام
nono): وعليكم السلام ورحمة الله
nono): ايه الكلام دة
Õ): بجد انتى اصلا ما عاشرتيش اى فلسطينى
Õ): زيك زى ناس كتير متعاطفة معاهم
Õ): وناسية انهم هما اللى السبب فى اللى هما وصلو له
nono: فيه حد بيتسبب لنفسه في شقاء 60 سنة كدة لوحده
Õ): يا سيدتى لو تفحصتى التاريخ بدقة
nono: للاسف السبب في اللي هما فيه هو اللي حضرتك بتعمله دلوقتي بس على المستوى الاكبر
Õ): شكرا
nono: ؟؟؟؟
Õ): ايوة شكرا طبعا
Õ): لانك زي اى حد بيفكر بعواطفه وبس
nono): لا والله انا بفكر بعقلي
nono): في الموضوع دة بالذات
nono): لان احنا سايبين اليهود وبنقطع في بعضنا
nono): هو دة اللي جايبنا ورا
Õ): العقل يقول اننا نكون الاول سلوكنا من قديم الازل وبعدين نبقى نلوم الظروف
nono): ايوة
nono): ايام السلامات
nono): هما وقفوا معانا وبعدين ما رضيوش يمضوا اتفاقية سلام صح؟ تهكم مني
Õ): مش كده وبس والله
Õ): انتى لو عاشرتى فلسطينى واحد Õ): كنتى عرفتى مقصدى
Õ): وعرفتى انهم فى قمة السعادة باللى بيحصل لبعضهم فى غزة
nono): لا حول ولا قوة الا بالله
nono): انا برضه متضايقة من الفلسطينين اللي بالاسم بس
nono): المليونيرات اللي خارجها ومتنغنغين
nono): وسايبين الدنيا في بلادهم خربانة مع برضه عدم معرفتنا التامة بكل اللي بيحصل جايز بيساعدوا وبيعملوا حاجات كتير واحنا ما نعرفش
nono): لكن دة لا يفقد القضية الاساسية رونقها
Õ): البلد مش خربانة ولا حاجة
Õ): دى حوادث على الاطراف وبس
Õ): يعنى على القلة منهم
Õ): لكن الاكثرية عايش فى فلسطين وهوا فى قمة سعادته
nono ): 450 شهيد واكتر من الفين جريح
nono): دول على الاطراف (((طبعا لان المحادثة كانت يوم 4 ينايررابع يوم ضرب غزة
Õ): ايووووووووووووة
Õ): لو عايزة تزعلى بجد على الجرحى والشهداء
Õ): كنتى زعلتى على جرحى وشهداء مصر فى اكتوبر
Õ): صحيح ربما تكونى انتى لسة مش موجودة عل ظهر البسيطةلكن انا شفتها وعيشتها في القصر العيني والمعادي
nono): ومين قالك اني ما زعلتش على اي دم لمسلم بيدافع عن دينه ووطنه طبعا لا نزكيهم على الله نحسبهم شهداء
nono): اللي مخلي الواحد زعلان هو الموجودين
nono): مش اللي بيموتوا وبس
Õ): لكن دول شعب بجد يستحق ما هوا سبب فيه والله بجد
Õ): ولو قلنا لفظ يهووود فأنا بعتبرهم طول حياتي هما اليهود
nono): الكلام اللي بتقوله دة ستسال عليه يوم القيامة
Õ): انا لا اتجنى عليهم بجد
Õ): لكن انتى اللى بتفكرى بعواطفك
nono): لا حول ولا قوة الا بالله
Õ): وسبحان الله
nono): حضرتك شمتان في العيال الصغيرة اللي بتموت ولتقول شعب يستاهل اللي هو فيه
Õ): لالالالالالالالالالالالا
nono): واهاليهم والمناظر اللي شفتها دي
Õ): ليست شماتة والله
nono): وبتدي لليهود عذر في اللي بيعملوه دة
Õ): انا ما اتكلمتش عن اليهود
Õ): انا بقول انهم السبب فى اللى هما فيه
Õ): بقلة تمسكهم بالدين
nono): مالناش دعوة متمسكين او لا المهم انهم مسلمين مسلميين يراق دمهم على يد الصهاينة اليهووود
nono): يعني احنا نايمين قايمين على السجادة يعني
nono): ولو حصل لنا حاجة زي دي
nono): هتقبل يتقال لك ما انتوا ما بتتمسكوش بالدين وانتوا فيكم اللي بيشرب سجاير وبيتفرج على منكرات ما هودة برضه مش تمسك بالدين وينكروا احقيتك في ارضك وما حدش يقف جنبك بل ويقفوا ضدك كمان؟
Õ): انا عن نفسى عاشرت كتير منهم
Õ): وشوفت منهم اللى عايزة تقوليه قوليه
Õ): وعموما فى النهاية لا يجوز الا اننا نترحم على موتانا وموتاهم
nono): وندعي ان ربنا يقف معانا ومعاهم ونتحد في وش اليهود والا اكلت يوم اكل الثور الابيض
nono): مش نقوي شوكة اليهود لمجرد انهم عصاة مثلا
nono): اذا كانوا هم مسلمين فيهم عصاة فهم مش كفرة انما اليهود دول مغضوب عليهم ومطرودين من رحمة ربنا
Õ): امنيتى انك ما تاخديش كلامى بجد على انه شماتة استغفر الله
Õ): لكن انا دايما مقتنع بانهم هما سبب اللى بيعيشو فيه
nono): وليكن غلطوا زمان وهكلمك بمنطقك انت
nono): طيب ابتدوا يعرفوا انهم غلطوا وعاوزين حريتهم وأرضهم هنفضل نعاقيهم طول العمر
nono): وطلبوا المساعدة والنجدةباي طريقة ممكنة
nono): يبقى لازم نتحد ونتقي الله
Õ): ده مطلب دينى
Õ): عموما بجد مش عايزك تزعلى لكلامى
Õ): لكن حبيت بس اوضح نقطة غايبة عن اعيننا كلنا
nono): للاسف مش عارفة اناقشك لاني اتفاجئت بجد
nono): مش من كلامك لوحده وبس لا ضيف عليه مواقف متخاذلة وواضحة وضوح الشمس حوالينا
Õ): انا اسف لازعاجك بالصورة دى
nono): للاسف حاسة ان فعلا الزمن دة بقى زمن صعب الحياة فيه
nono): وما عدتش فيه امكانية تحقيق اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى
nono): لكن خلاص النظام بقى اذا اشتكى منه عضو ابتره وادفنه
وللعلم دار هذا الحديث يوم 4 يناير وهذا رجل تعدى الاربعين من عمره ودار بيني وبين اخت نفس العمر تقريبا ومفاده نفس ما دار هنا
وانتهى على ذلك
======================================
نموذج اخر لشاب أيضا تركت له رابط عن غزة وجآني الرد مفزعا عبر الاوف لاين اللعين
s))على ايه يا حسرة دول أو_______ شعب
nono: هما مين دول اللي ------ شعب
nono: طيب هما او ---- شعب
nono: اللي بيتعمل فيهم حلال من وجهة نظرك كدة
nono: اعتقد حضرتك محتاج شوية قراءة لتصحيح المفاهيم او اقله لتكون منصف بلاش من وجهة نظر دينية بما انك علماني
nono: خليها من وجهة نظر انسانية
nono: تحياتي
s: سلام عليكم
nono: وعليكم السلام
s: حضرتك ممكن اعرف ايه اللفظ اللي ضايقك اوي كده
nono: s: علي ايه يا حسرة
s: دول ---- شعب
s: اها
s: طيب وحضرتك عندك حجة تقولي بيها عكس كده
s: ؟؟
nono: الظاهر انك ما تحبهمش او عندك تجارب مع شعب فلسطين بالكامل يخليك تقول عليه كدة
s: حضرتك ممكن اعرف في دور الفلسطنين بالخارج
nono: اقدر انا افهم ليه توصف شعب باكمله بالوصف دة
s: فين عرب 48
s: فين اثرياء فلسطين في مصر؟
nono: كام هما مليون 2 مليون
s: مش الاولي اهل الصعيد بالتعاطف الشعب ده؟
nono: الكل مسلمين
nono: والكل نسيج واحد
s: طيب الجار اولي؟
s: ولا ايه رايك؟
nono: التعاطف هنا على قدره هنا والا تعالى قولي مين يستحق ان ابوك وامك يحبوه اكتر انت ولا اخوك؟؟؟
nono: الجار و في الصعيد والفلسطيني وووو كل له اهميته
nono: ودة لا ينفي مسئوليتنا عن الكل
nono: الصعيد الجار فلسطين مسلم في اوربا في بلاد موزمبيق
nono: كل دول مسلمين
nono: كل حد له حق
nono: حق الاسلام
nono: بايخ كلامي الظاهرمش عاجبك
nono: عموما اشكرك انك مهتم بانك تستفسر مني
nono: سلام عليكم
هنا ولم يتفوه بكلمة
s: اها
s: طيب وحضرتك عندك حجة تقولي بيها عكس كده
s: ؟؟
nono: الظاهر انك ما تحبهمش او عندك تجارب مع شعب فلسطين بالكامل يخليك تقول عليه كدة
s: حضرتك ممكن اعرف في دور الفلسطنين بالخارج
nono: اقدر انا افهم ليه توصف شعب باكمله بالوصف دة
s: فين عرب 48
s: فين اثرياء فلسطين في مصر؟
nono: كام هما مليون 2 مليون
s: مش الاولي اهل الصعيد بالتعاطف الشعب ده؟
nono: الكل مسلمين
nono: والكل نسيج واحد
s: طيب الجار اولي؟
s: ولا ايه رايك؟
nono: التعاطف هنا على قدره هنا والا تعالى قولي مين يستحق ان ابوك وامك يحبوه اكتر انت ولا اخوك؟؟؟
nono: الجار و في الصعيد والفلسطيني وووو كل له اهميته
nono: ودة لا ينفي مسئوليتنا عن الكل
nono: الصعيد الجار فلسطين مسلم في اوربا في بلاد موزمبيق
nono: كل دول مسلمين
nono: كل حد له حق
nono: حق الاسلام
nono: بايخ كلامي الظاهرمش عاجبك
nono: عموما اشكرك انك مهتم بانك تستفسر مني
nono: سلام عليكم
هنا ولم يتفوه بكلمة
====================
خبروني اي منطق يتحدثون به هؤلاء ومن على شاكلتهم؟؟؟!!
هل تحقق فينا الايمان بالفعل؟؟؟
قال صلى الله عليه وسلم ((((( لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه))))
فهل نحن نؤمن بهذا الحديث ونطبقه حقا؟؟؟؟؟
وقال ايضا(((مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد الواحد إذا اشتكي منه عضو تداعي له سائر الجسد بالسهر والحمي هذا الحديث الشريف رواه كل من البخاري ومسلم ...))))
كيف تكون مسلم مؤمن بما جاء به المولى سبحانه وتعالى ورسوله صلى الله عليه وسلم ؟؟؟؟ الا بان تؤمن ما جاء به المولى ورسوله بل وتطبقه أيضا وتفعل به
فهل نفعل ذلك وهل ذلك يتحقق بما قالوه لي الاخوة هنا وغيرهم؟؟؟؟
أين أحبتي قول نبينا صلى الله عليه وسلم
((((المؤمن للمؤمن كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضاً ) )))،
أليس من أجل أن يكون المؤمنون قوة .... لابد من وحدة قوية متماسكة البنيان ، وصف واحد كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضا؟؟؟،
أليس قوة المؤمنين في وحدتهم ، وأن ضعفهم في تفرقهم أليس كذلك؟؟؟!!!
فمتى سيتحقق ذلك فينا ؟؟؟
هيا فلنسأل أنفسنا جميعا
هل نحن مؤمنون حقا؟؟؟؟؟؟؟
تحديــــــــــــــــــــــــــــــث هام
برجاء قراءة نصوص الإتفاقية الأمنية بين الصهاينة وأمريكا على مدونة المهندس الحسيني لزومي مواطنون ضد الشعب اضغط هنا
هناك 35 تعليقًا:
غلطة الفلسطينيين وندموا عليها ازاى؟؟ هم غلطوا فى ايه بقى؟؟
حسبنا الله ونعم الوكيل ، هل لازال هناك من لايفهم أو يعى هل القلوب قاسية إلى هذه الدرجه ، إسمحى لى هؤلاء الاسلام برىء منهم فبالتالى هم أبعد ما يكونوا من الإيمان ، فهم لم يغضبوا لإنتهاك حرمات الله يرددون كلمات تافهة وبذيئة حتى يخلصوا أنفسهم من المسئوليه ، هؤلاء ثمرة الإدمان والإباحيه والإعلام الفاسد بأنواعهم والتى جعلتهم مغيبووووووون حتى التعاطف وحده استكثروه على إخوانهم من المسلمين طبعاً هم لا يؤمنوا بأخوة أصلاً ، ويكفى للفلسطنيين ما قاله عنهم المصطفى صلى الله عليه وسلم بأنهم قوم مرابطين إلى يوم القيامه ولا يضرهم من خذلهم ، ويكفى شرفاً لهم أن فى كل عائلة منهم شهداء ، ويكفى فضلاً لهم أنهم من يواجهون عدونا ويجاهدون بدلاً عنا ، ويكفى فخراً لهم ما يقوله أطفالهم والتى يعجز فتينا عن قوله ، اللهم ارحمهم وارحمنا .
السلام عليكم
أنا طبعا معاكى في كل الكلام.. ان قولنا انهم أخطئوا وقت معاهدة السلام طب ايه ذنب الاطفال ايللي بتموت وتصاب بعاهات ايه ذنب الاجيال الجديدة كلها وبعدين مين بيغلط غلطة وبيفضل يدفع في تمنها العمر كله
للاسف اليهود بيروجوا لاشاعات وادعاءات كتيرة عشان العرب يقولوا دول يستاهلوا ويبيعوا القضية
زى بالضبط اشاعة ان الفلسطينين باعوا أرضهم كلام فارغ بيتقال وللاسف في ناس معندهاش اى وعى ولا رحمة ولا شفقة ولا فتحت كتاب تاريخ وبتردد الكلام من غير ما نتأكد منه
على فكرة دايما يقولوا أصل الفلسطينين جبابرة وأنا بقول ان لو ده فعلا صح فمن عاشر قوما.. معاشرتهم للسفاحين والقتلة الصهاينة واحنا برضه السبب لاننا سبناهم قدام المدافع ووسط النار من غير ما يتحرك بنا ساكن
موشيه ديان قال "عيب المصريين انهم ما بيقروش التاريخ" ومش المصريين بس ده العرب كلهم
دى وجهة نظرى المتواضعة
تحياتى ليكم
مقدرش اعترض علي اي كلمة بس احب اعقب علي كام نقطة
لم تكن القضية الفلسطينية قنديل الحزن الوحيد
فلدينا قناديل كثيرة
لكن القضية الفلسطينية هي معبر لكي يصل العدو الصهيوني الي غرضه
و لحسن جظ مصر انها العقدة في هذا الطرف
فعندما نتحدث جميعا عن سياسة مصر الخارجية اتجاه هذا العدوان الغاشم
هلابد ان نرفع القبعة
لأننا لا ننحني الا لله وحده
النظام المصر يعلم جيدا ان ملف مصر سيرفق الي ملف الدولة الفلسطينية عاجلا ام آجلا
و هذا ليس بهروب لكنه بحكمة العاقل البصير
عندما تضامن الشعب المصري كغيره مع الشعب الفلسطيني
كان الهدف منه ليس وضع حد لأغلاق هذا الملف التلف
لكن لحماية ارواح ولللضغط علي البرابرة كي لا يستزيدو و يعلمو ان عيون العالم اتجاه اعمالهم غاضبة
ثائرة
فأدعوكي كي تنظري و تدبري اكثر من هذه السياسة و تبحثي و تداولي كما اعتدت منك
و ان تخبريني عن اوجه القصور التي قد تريها كي اسلك طريقك في الأعتراض علي هذه السياسة التي قد يراها البعض غير عادلة اتجاه الشعب الفلسطيني و حتي لو الهدف منها حماية الشعب المصري
لكنها تحمي الشعبين
الشعب المصري سلامته و الشعب الفلسطيني حقه في ارضه التي ورثها عن اجداده الذين افنو فيها عمرهم
اما عن حركات المقاومة
فعما اتذكر لعن الله طائفتان من المسلمين اقتتلو القاتل و المقتول
محق او ظالم
انا متضامن مع شعب هذيل
و ليس حكومة منفصلة...
اقرأ نص اتفاقية منع تهريب السلاح لغزة
وادعوا الله ان يثبت مصر في عدم التوقيع عليها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نتقدم بدعوي لك أخي ( أختي ) المدون بمناقشة
محاكمة عادلة
مبارك بين التأييد والرفض
ملف يناقش ويحلل ويضع الحلول
رائيك يهمنا جدا
مع خالص تحياتنا الكتيبة السياسية
السلام عليكم
اسمحي لي أختي عاشقة النقاب أرد على تعبان
تعبان
أختي الحبيبة عاشقة النقاب هى من كتبت التدوينة ولست أنا وهي من سترد عليك ولكن أنت نموذج حى لمن يحتاج الى الفهم الصحيح للأمور والذي من أجله أنشانا هذه المدونة فأرجوك أن تقرأ المقالات الموضوعة على جانب المدونة وأرجوك أن ترى أجزاء فيلم النكبة
وأرجوك لا تدافع عن حكومتنا مرة أخرى
فهم لا يعرفون الله ولم يقرأوا كتابه
فهؤلاء تنطبق عليهم الآية الكريمةمن سورة التوبة
يا أيها الذين أمنوا لا تتخذوا اليهود والنصارى أولياء بعضهم أولياء بعض ومن يتولهم منكم فانه منهم ان الله لا يهدي القوم الظالمين
صدق الله العظيم
فهناك فرق كبيييييييير بين أن تقوم بهدنة معهم لاعداد القوة والاستعداد لهم وردعهم وبين مهادنتهم والأنتخة معاهم (بلغتك) وموالاتهم وحراستهم والتطبيع معهم فقد أصبحوا منهم ولن يهدي الله الظالمين
رداً على تعبان
ياريت تقرأ المواضيع دي عندي
http://egyptioneng.blogspot.com/2009/01/blog-post.html
http://egyptioneng.blogspot.com/2009/01/blog-post_07.html
http://egyptioneng.blogspot.com/2009/01/blog-post_14.html
و المفروض إنك تفهم منهم الموضوع بجد
و تعليقاً على الموضوع نفسه فأنا كنت بأبحث عن مدونات فلسطينية علشان أتضامن معاهم
فلقيت جنب المدونات المحترمة مدونات تانية
اللي متعصبين لأبو مازن و فرحانين باللي بيحصل و بيتبلوا بالباطل على المقاومة
و العلمانيين اللي كارهين أي حركة إسلامية و بيفضلوا يموتوا برصاص إسرائيلي و لا يعيشوش تحت حكم إسلامي
و حاجات تنقط
كأنها مدونات عملاء لإسرائيل
حسبنا الله و نعم الوكيل
نحن نعيش فى مجتمع مسلم نعم ( ولكن هذا المجتمع ليس كله يفكر على منهج واحد) فمنهم العلمانيين و(البهائيين الذى يدعون زورا انهم مسلمين) .....
ومثل هذه الافكار الشاذه فى المجتمع المسلم لايروجها الا هؤلاء لكرههم الشديد لكل ما هو اسلامى......مثلا اثناء الحرب على غزه نجدبعض هؤلاء من الكتاب اصبحوا يكتبون بأقلام يهوديه حيث برروا العدوان على غزه بسبب صوريخ المقاومه .....اى وقفوا مع الظالم ضد المظلوم (وهذا ما لا يقبله عقل ولكنه للأسف حدث).....
اى انه هذا الطابور الخامس واتباعه من المهزومين سيظلون ينخروا فى الامه ولكن الامه الاسلاميه ستنهض من جديد لان هذه من سنن الله فى الارض شاء من شاء وأبى من أبى....جزاكم الله خيرا
السلام عليكم
انا لم استغرب عندما قرات هذا الموضوع وخاصة تلك التعليقات !! لانى باختصار وبدون حذلقة
اعمل وسط بيئة فلسطينية شبه كاملة ،بل يكفى ان اقول ان صاحب العمل ومن اتقاضى منه راتبى فلسطينى بحت !!
وما جعلن الا استغرب هو ان كل العاملين فى هذا المحيط "فتحاوية" وهم نفسهم من يرددون نفس الكلام على شعب "غزة" بالذات ،، بل الادهى والامر انهم كارهون لحركة حماس وكأنها الارهاب بعينه بل يكفى ان اقول انهم يكرهونها اكثر من اليهود انفسهم!!
ويقولولون دائما اشد مما قلتيه عن اهل غزة !!
فما بالك بمن يعيش وسط هذه البيئة وهو "لا اقول كاره لقيادات حركة فتح " ولكن يكره كره العمى اليهود ومن يضع يده فى ايديهم "تحت اى مبررات" ،، عاشق لكل حركة مقاومة بما فيها حماس
ذلك ما يجعلنى دائما فى حوارات معهم فانا من وجهة نظرهم "حمساوى" ولا يخفى على كل ذى لب ان الامر ليس فتح او حماس ،، او حتى فلسطين وشعبها ان كان سيئا او غير ذلك ..فالامر ديييييييييين
ويكفى لكى اثبت لكم ضلالهم هذا الحوار الذى دار بينى وبين واحد منهم
قال لى الاخ .. انت رجل سنى وتقف مع من يضعوا ايديهم فى ايدى الشيعة!! فهل تسميهم مسلمين "هؤلاء لا يعرفوا معنى الاسلام " .... هذا كلامه
فقلت له حبيبى لا تصطاد فى المياه العكرة ،، فمن قال لك اننا نكفر الشيعة وان كان كذلك فهم ينتمون الى الاسلام ، فما بالك بمن يضعوا ايديهم فى ايدى اشد الناس عداوة لله ولرسوله وللمؤمنين ؟؟
قال لى الرسول عقد معهم صلحا !!
قلت له نعم قل لى من الاول انك لا تعلم !! فلتتعلم اولا ثم تاتينى وان اردت ان اعلمك ،،،
فذلك هو الضلال بعينه والله المستعان
فهذا والله الجهل بعينه وهؤلاء هم بالضبط "المرجفون فى المدينة" من رضوا بالقعود ويا ليتهم كفونا شرهم بل انهم لازالوا يسبطون ويدغدغون فى الهمم
واسال الله ان يهدينا ويهديهم
فلا تهتمى اختى فى الله
فليس كل الناس كما تظنين
بل القاعدة ان اكثر ولو شئت ما هم بمؤمنين
السلام عليكم
أخيتي لن أطيل في الكلام لكنني أقول هنا لا تحزني ولا تيأسي على أمثال هؤلاء الشباب والبنات من أبناء المسلمين الذين لا يعرفون عن القضية الفلسطينية شيئاً بل ويعملون على تشويه هذه الصورة البيضاء للمقاومة الشريفة، فهؤلاء لم يعرفوا غير قنوات الأفلام والمسلسلات الخليعة الداعية الى نشر الرذيلة والفاحشة.
ولا نقول ان هذا لا يحزننا بل ويمزق قلوبنا ، لكنها الثقافة الغربية التي نجحت في تدمير ثقافة جيلنا وابعاده عن قضايا امته وهمومها
وانما علينا ان نعمل على افهام وتثقيف هؤلاء عن هذه القضايا..
تقبلي جزيل احترامي وتقديري
لا تنسوا اخوانكم في غزة من دعائكم
||..بحــر الدموع..||
بسم الله الرحمن الرحيم
دائما الناظر من الدور الاول ليس الناظر من الدور الاخير
فكلا اهداه الله رئية معينة
فلماذا لا ننظر الي الامور بنظرة اكثر موضوعية اكثر تفتح اكثررؤية
فلماذا لا يكون الغاز الطبيعي الذي تصدره مصر لاسرائيل ما هو الا سلعة ضرورية تريد ان تجعلها مصدر للضغط عليها
و هكذا في الكثير من الامور
كلا منا لديه حلول لكن من يستطيع التطبيق
انا لا ادفع عن الحكومة بكونها حكومة مصريه فأنا اختلف مع سياستها داخليا و لمرات متعددة
لكن انا ادافع عن مبدا الهجوم للهجوم
فهذه هي الحائط المائل الذي دائما نعلق عليه خيبة املنا و ضعف ايماننا
التهور ما هو الا سلاح فاسد ياذي حامله
سياسة مصر مبنيه علي التكتم و الحذر فلماذا لا تكون مصر تعد لهم الفخ
يجب ان نستمع الي اولي الأمر منا و ان ننقاشهم
فنقاشنا يزيدهم و هجومنا يضرهم
ويجب ان نفترض عدم وجود غيرها شئنا ام ابينا
فهي قدرنا جميعا
اما من له الحق في ان يهد هذا الكيان مهما كان في هذه اللحظات الحرجة
فهو من يطمع للوصول الي السلطة
و هذا حق لكن
كما يقال لا سياسة في الدين
من الاخر العملية مش مستحمله غضب ربنا اكثر من كدة
لعدم سوء الفهم
انا اتضامن مع (الشعب ) الفلسطيني
اتضامن مع كل جريح و مظلوم مهاما كان لونة أو دينه
لا ارضي ان يرانا عدونا نتبادل الأتهامات
الا لو لصالح اطراف:D
فالحكومة مثل الأب
يناقش و يعترض عليه
لكن له احترامه
هذا مهم جدا للمقاومة...
تعبان
======
أظن حضرتك ما فتحتش و لا موضوع من اللي طلبت من حضرتك قرايتهم
عموماً رداً على تعليقك الأخير أنقل لك البوست ده من جبهة التهييس الشعبية
لنوارة نجم
http://www.tahyyes.org/2009/02/blog-post_6866.html
الله، الناس ابتدت تهلفط
دلوقت واحدة صاحبة ماما قالت لها: لا...هي الحكومة المصرية بتعمل كده في العلن، لكن اكيد في السر بيعملوا حاجة تانية خالص
على فكرة، الست دي ماهياش يعني مخلولة ولا حاجة، اقصد لحد وقت قريب، وماهياش فريدة عصرها
اتنين زمايلي في الشغل والساعي ابتدوا يقولوا لي الكلام ده مؤخرا
وبما اني بقالي مدة بايعة العربية، فباركب تاكسيات وانا بطبعي ما احبش اقول للتاكسي حاجة احب اسمعه
تقريبا حوالي خمسة وتمانين في المية من سواقين التاكسي مقتنعين بان كلللللللللللللللل اللي عوكل وعاطف السكري بيعملوه ده تمويه والحقيقة انهم في السر بيعملوا حاجة تانية خااااااااااااااااااااااااااالص
امممممممممممم
طيب الحفاظ على السلامة البدنية والعقلية للمواطنين ده منصوص عليه في حقوق الانسان، لما يأكلونا اكل مسرطن وساكتين
يوصل الامر انهم يجننوا الناس كمان؟
لا حول ولا قوة الا بالله، حاجة تقطع القلب، عليه العوض ومنه العوض
Posted by جبهة التهييس الشعبية at 13:24
Labels: حسبنا الله ونعم الوكيل
السلام عليكم
تعبان تاني
سؤال؟
قريت اللي قلنالك عليه ؟
قريت ما وصاك مهندس مصري أن تقرأه؟
شفت فيلم النكبة كما قلت لك ؟
رد عليا اذا كانت الاجابة بلا
فأرجوك معلش تعالى على نفسك واقرا وشوف
وان كانت الاجابة بنعم
فسوف أرد عليك
لكن في عجالة
اذا كان الأب والى أعداء الله فقد أصبح منهم وسياسة انهم حكماء واحنا منعرفش اللى بيدبروه
ده المخدر اللى بيروجوا له
رد بقى على السؤال
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نتقدم بدعوي لك أخي ( أختي ) المدون بمناقشة
محاكمة عادلة
مبارك بين التأييد والرفض
ملف يناقش ويحلل ويضع الحلول
رائيك يهمنا جدا
مع خالص تحياتنا الكتيبة السياسية
كنا نشترى عشاء من أحد المطاعم .. كان يقف بجانبنا أحد العمال والذي سمعني وصديق عزيز نتحدث عن استخدام إسرائيل لقنابل فسفورية حارقة وقنابل يورانيوم منضب صغيرة الحجم ومحدودة المدى تسمى "دايم" .. فوجئنا به يدخل في الحوار
هو : انشالله يولعوا فيهم كلهم
أنا : يا رب
هو : اصل شعبهم كله عميل ، وباعوا أرضهم ، وعاوزين الولعة كلهم
أنا -بعد الإفاقة من الصدمة- : أنت بتقصد أي شعب ، الفلسطيني ولا الصهيوني
هو : الفلسطيني طبعاً ، دول ناس باعوا أرضهم وكلهم عملاء و عايشين على فلوسنا وتبرعاتنا ، و عمالين يقتلوا ويدبحوا في بعضهم البعض ، أنا كنت معاشر ناس منهم في الدول العربية ، دول اوسخ شعب ، و أنا بأتمنى إن إسرائيل تبيدهم كلهم
أخذت "الطعمية" وانصرفت أنا والصديق ولم ننبس ببنت شفة ، ونحن في حالة صدمة حقيقية ، فـ "دماغ زي دي ماينفعش معها حوار عشان تفهم وتعي ، دي دماغ عاوزه تتنسف ويعاد بنائها من أول وجديد".
mot2saf ma3ndeesh 3araby fe ghaz al sho3'l
bas awel ma7raw7 7aktbo 3araby b7rofna
bsh mohands masry
7ad gab seert syasa masr al da7'lia
yab2a ah ale da7'l a3'zia mosrtna we al klam dah la2 law atklmna 3an al syasa al da7'lia ana 3andy shwahed t7'leek mttnafsh assasa wala takol wala tashrab wala tanam:D
fe far2 kbeer been in and out
we are taking about out now
and nawara nagm ana 7afz bostatha 3an dahr kalb
we ba7ab feha awy anha lama bt3raf anha 2alt 7aga msh s7 btt3tazer dah law kont mtab3ha awy kont 7'dt balak mn al modo3 dah
magdawia
al klam byb2a bhagg we baraheen
1+1=2
we kman meen ale 3aml film al nkaba da
shofto
bs hwa msh kor2aan
we kaman a7na now 2009
hwa bady mn mn sanat kam
fe she2 ana mab7absh 22olo
lakny a7yanaa fe la7zat al ya2s bafkr feeh we ba7s anh al 7al
Arab-Israeli conflict will not end to the appearance of Christ
and really i loved this st
we aktr mnokm 7'agal we 7azan 3ala ale ale by7asl this days
bs bardo mahama kant al7koma wa7sh dah msh m3nah anha 3alatool grad zero
all of the government is human like me and u and have feeling whatever the percent
plz don't attack to attack
تعبان
======
لو انت اللي متابعها قوي كنت شفت ليا تعليقات تقريباً في كل بوست عندها
ثم هل انت ما قريتش غير الأكل المسرطن في كل البوست برضه
البوست بيتكلم عن إن الناس فاكرة حسني مبارك ضد المقاومة في العلن لكن معاها في السر و إنه مرقد لإسرائيل على ترقيدة جامدة و إنه مش خاين لا هو و لا الحكومة زي ما كل اللي بيفهموا عارفين
و هي بتقول إن الناس دماغها لسعت باين لإن خيانة مبارك باينة للأعمى و بتقول إن يمكن يكون الأكل هو السبب
يعني انت ما قريتش اللينكات اللي إديتها لك
و حتى البوست اللي جبتهولك لحد عندك ما كلفتش نفسك تقراه بجد و تفهمه
و بتآخد حتة صغيرة من الكلام و بتسيب الباقي
نصيحة لوجه الله إقرأ اللي قلت لك عليه و إفهمه كويس و بعدها أنا مستعد أتناقش معاك في كل النقط اللي مش حتفهمها و حتسألني فيها
أما عن الأكل و الشرب فأنا معايا دبلوم دراسات عليا في الهندسة الصحية من كلية هندسة إسكندرية و بأستعد للماجستير فممكن بجد لو كلمتك عن المياه ما تشربش بعدها أبداً
:)
سبحان الله ولا حول ولا قوة الا بالله
بعيدا عن الكلام الكتير احنا بنتكلم عن ايه بس اللي اعرفه اننا مسلمين ومؤمنين عمالين نوجه تهم ونتفرج علي بعض ونقول فلسطيني ومصري وعراقي ومسميات وجنسيات ومن الاخر كدا احنا مش هنشوف نصر الا لو اتحدنا وبقينا يد واحده تحت لواء واحد وهو التوحيد قضيتنا هي القدس اللي جعلها عمرو بن الخطاب وقف للمسلمين مش لفلسطين واهلها فاللي شايف نفسه مسلم بجد يتحرك لهذا الاساسي واللي شايف غير كدا يتكلم بقا ويوجه تهم ودا من العقول المريضه اللي عايزه تريح نفسها وخلاص
اختي الغاليه كلمي مشوارك ولا يهمك كلام انتي عندك قضيه وقضيه مهمه جدا وطبيعي تقبلي في طريقك مثبطين وحاسدين وشامتين وحسبنا لله ونعم الوكيل
كل واحد يعمل اللي يقدر عليه لنصرة قضيتنا الاساسيه قضية ارضناا وبقول ارضنا لان القدس لينا كلنا المسلمين
جزيتي خيرا
غربتي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
بارك الله فيكم استاذتنا الفاضلة
لقد اجبتي حضرتك عن السؤال بسؤال
هل نحن مؤمنون حقا؟
وكان الرد في تفصيل البوست والاجابة لا ليسوا كذلك انما الايمان فعل وعمل وقول , ولكن الاصعب ان بخروجهم من دائرة الايمان قد يكون خروجهم من دائرة اكبر فقد قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
"من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم"
هذا عن الاهتمام فقط مابالنا بمن يعادي المسلمين والمجاهدين ويرتضي لارض اسلامية ان تسقط في يد اليهود فما نسمي هؤلاء وكيف وقوفهم امام الله وبماذا سيجيبون
--
الذي استغربه احقا تنطلق تلك الالسنة بهذه الحجج امام الله يوم القيامة ام يحسبون انه يتركون بما يقولون ولكن
"ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد"
--
نسأل الله ان يفهمنا ويبصرنا وسائر المسلمين
وجزاكم الله كل خير
مهندس مصري
علمتني الدنيا ان كلام و احد بس هو الي مفكرش فية
و اخده زي مهو هو القران الكريم
طب منا ممكن اكتبلك بوست و اقلك
مقرتش البوست و مكلفتش نفسك
لغة الحوار دائما بتكون بيني و بين ماما مجداوية اكثر عنفا من هذا
لأننا في النهايها ننقاش وجهات نظر لا يملك اي منا سوي الدعاء
و لكن كلا منا يحترم الاخر و يحاول علي قدر الأمكان لا يجرح الاخر
فهي تعلم انني مازلت في سن له فكره و تحاول ان تقوم هذا و انا اعلم هذا جيدا
و انا اعلم انها في سن يمكنني الاعتماد علي فكره و احاول منقشها الي اضعف و اتفه التفاصيل كي اقتنع و ازتزيد من خبراتها
و في النهاية اكمن لعدة القود التي تملكها الكثير من الأحترام و التقدير
و تكمن هي الأخري الي عقديني الذي املكهم كثير من الاحترام و التقدير
و الدعاء بالهداية
و في النهاية اتفقنا ام لم نتفق في مرتبتها مرتبة امي التي لا يزيد سنها عن مجداوية الكثير و عما اظن مرتبتي لا تقل عن مرتبة نسمة التي لا يقل عمرها عن عمري بالكثير
و اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية
دعني ارحب بك ضمن مجموعة اريد ان اسميها مجكوعة الحوار الهادف النضيف
او حوار بلا تعصب
كما اود ان اشير الي اني سعيد جدا بأهتمامك بالرد بالرغم من البعد الباعد بين افكاري و افكارك
لكن هذه هي ساحة الحوار
لابد من الأختلاف لكي يكون هناك نقاش
لا شكر و اخلاص...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختي هذه النماذج وغيرها كثير تري أن ما يحدث للفلسطينين ما هو إلا جزاء من الله بما كسبت أيدهم ولا حول ولا قوة إلا بالله
وهذا ولا شك بسبب جهلهم وانا أقرأ التدوينة تذكرت عندما كنت صغيرة كان جدي يأتي لنا بمجلات الأطفال مجلة براعم الإيمان هذه المجلة كانت تربي في الأطفال أنهم كبارا ولابد بأن يهتموا بقضايا أمتهم بأسلوب بسيط وتربوي عالى صورة لطفل يمشي في الطريق وبمجرد وضع قدمه على شئ صلب يتفجر هذا الشئ ويصبح الولد أشلاءهذا بالطبع لغم ورسم عليه النجمة الإسرائيلية
وتعليق واحد هو أعرف عدوك
هكذا تربينا أن اليهود هم أعدائنا وكل من عاونهم أما من شهد بأن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله فهم أخواننا بقول الله
(إنما المؤمنون إخوة)
أسفة على الإطالة
تعبان
======
و انا مستعد للحوار
روح إقرأ الـ 3 مواضيع اللي إديتك لينكاتهم
و براحتك خالص
لو تحب تعلق عليهم هناك براحتك
لو تحب تعلق عليهم هنا برضه براحتك بس ياريت أصحاب المدونة ما يتضايقوش منا
و إنت على الرحب و السعة في كل أسئلتك ما دمت بتتحاور بالعقل و بالمنطق و بالأدلة و الحجج الواضحة و بدون تعصب أو لي للحقائق
و صدقني لو قريتهم بعقل و قلب مفتوحين حيجاوبوا عن كتير من أسئلتك و يقنعوك بصحة رأيي خصوصاً إن فيهم رد على معظم الشبهات المثارة حالياً
و بعد ما تقراهم أنا مستعد للمناقشة معاك و إجابة اسئلتك
و محدش معصوم غير الأنبياء
و كل يؤخذ منه و يرد الا صاحب هذا القبر ( النبي محمد صلى الله عليه و سلم )
إقرأ بالراحة و ركز و إن شاء الله حتقتنع
السلام عليكم ورحمة الله
اعتضر عن التاخر ولو ان فاتني التعليقات الدسمة والمناقشة الحامية لكن لا بأس
غير معرف
=======
كثيرا ما يشير البعض لعدم توقيع فلسطين على اتفاقية السلام الى انها غلطة منهم
ومن مفهومي اللي على قدر فهمي انا شايفة ان حد تاني هو اللي غلط والا نراجع معا بنود الاتفاقية
تحياتي
===========================
حياتي نغم
=========
للاسف هذه النماذج موجودة ومنها ما يفزع اكثر من ذلك وهو ما يدعو للقلق حقا ويجعل كل منا لديه مسئولية اخبار هؤلاء ودعوتهم للتعرف على الحقيقة والواقع
بارك الله فيكم
==========================
بنوتة
=======
حبيبتي اتفق معكي في المضمون وهو لا يجب محاسبة من أخطلأ طوال العمر بخطأ فعله سايقا وتاب عنه انما عن رفضهم التوقيع في الاتفاقية فلعل الوضع الراهن يظهر من هو المخطيء من وقع ام من لم يوقع وسأعود فيما بعد لموضوع يناقش ذلك
وللاسف اتفق معكي في بقية الكلام فأمة أقرأ لا تقرأوهذا ما يضيعنا
تحياتي
===========================
t3ban
=====
الاحوة ردوا على حضرتك بطريقة ما تبعدش كتير عن ما كنت هقوله
ولكن سأضيف عذرا
من كلماتك بعضا لاناقش
ذكرت الاتي
(((((فعندما نتحدث جميعا عن سياسة مصر الخارجية اتجاه هذا العدوان الغاشم
هلابد ان نرفع القبعة)))))))
على أي شيء عذرا؟؟؟!!!
على منع فتح المعابر والتعذر بان ذلك لابد وان يكون بالتنسيق مع الصهاينة؟؟؟؟
ام على السكوت على اختراق مجالنا الجوي والتطنيش على ضرب ضابط على الحدود بالرصاص الاسرائيلي والتعتيم على ذلك فاسرائيل اعتذرت دة كان خطأ وفي المقابل حادث الضابط الذي قتل برصاصة في وسط الزحمة من اب صرع ابنه في صدره برصاصة مصرية وفي ثورة من الاب واطلاق نار عشوائي منه استقرت احداها في صدر الضابط ويمكن تكون جت من حتة تانية برضه الله اعلم المهم اتعمل عليها شو اعلامي ضخم لهز القضية الاساسية وحث الناس على كراهية المقاومة
ام نرفع القبعة لمشاركتنا في دك الانفاق التي تعد متنفس لطفل يتمنى شربة حليب او مريض يتمنى شربة دواء بحجة انها تهرب اسلحة في حين ان من الممكن انهاء ذلك ايضا بالتنسيق والتشرط بان تفتح المعابر لمرور الاغذية وغيره وغلق الانفاق
انما لا دة ولا دة يبقى بنشارك في الحصار وبنساعد كمان في الخراب
ام على رفضنا تعديل اتفاقية كامب ديفيد التي من الاولى ان تسمى اتفاقية الاستسلام وليست السلام والتي كلها في مصلحتهم هم
ام في تصريحات مصر المخزية ايبان الحرب على غزة والحجة عدم جر مصر لحرب
وانا مع السياسة الذكية لكن هناك ورقات ضغط عديدة منها الغاز مثلا ووساطة مشرفة مثل ما فعلت تركيا مثلا
الم يكن طرد السفير ورقة هامة تعبر ولو قليلا عن رفضنا لما يحدث؟؟؟؟
حتى التظاهرات السلمية وقفوا ضدها واعتقلوا من اعتقلوا يا اخي اي قبعة ترفعها
عذرا لم اكن اتخيل ان سياتي علي يوما واخجل من كوني مصرية
لماذا ؟؟؟
في الاسباب اكثر ما ذكرت وراجع تصريحات مصر وموقفها اثناء الحرب على غزة حتى في اقامة قمة عربية طارئة رفضت وووووووو
يكفي
ما معنى اني أتضامن مع احد من وجهة نظرك؟؟؟
ان ارسل له الادوية والتبرعات وامصمص شفايفي على ضحاياه ولا اخد الجرحى اعالجهم وخلاص؟؟؟!!!!!
اتضامن مع شعب يعني اقف جنبه وهو سليم الاول وامسك ورق كتير اضغط به على الصهاينة وخصوصا ان فيه اوراق كتيرة وانسق مع الباقيين لاني عارفة برضه ان مصر ما ينفعش تبقى لوحدها انما هيبقى لها دور ريادي كبير
للاسف ما عرفوش يلعبوه كويس
وبعدين كلنا عارفين ان الصهاينة طموحهم اكبر من غزة وفلسطين طموح الصهاينة دولة من النيل للفرات والمسئلة مسئلة وقت على بال ما يجي الدور علينا
ليه ما بندبرش حالنا ونعد العدة اللازمة لمواجهة ذلك ؟؟؟
ارجوك ارجوك ارجوك ان تقرأ روابط المهندس المصري او تشاهد اجزاء فيلم النكبة سترى ان الوضع ليس حديثا والخطط قديمة وماشية وبتنفذ واحنا بنديهم فرص التنفيذ
اهلا بكم جميعا مناقشين ومحاورين على صفحات كلنا مقاومة في اي وقت وبصدر رحب
تحياتي
عاشقة النقاب
انها السياسة يا امي
لماذا لم تذكري رفض مصر القاطع وجود قوات اجنبية علي حدود مصر الدولية
استشهاد عدد من الجنود المصرية برصاص قوات المقاومة الفلسطينية
سبب عدم فتح مصر المعبر و الهو السبب الأأعقل
1 حماية حق الشعب ارض الشعب الفلسطين
2 حتي لا تكون حجة من الصهاينة للعبور بها الا الأراضي المصرية للبحث عن ما سموه الأهراب الفلسطيني
قريبا و باذن الله سوف نسمع اخبار عن تسوية الاوضاع داخل غزة
و عبور الأغذية و كافة المستلزمات بسلاسة و يسر
اليست سياسة مصر الخارجية لها يد
الا يوجد لسياسة مصر الخارجية نقطة اجابية واحد تذكر الي جانب النقاط السلبية التي تسمح لي برفع القبعة
الحسيني لزومي
==========وأدعو معك
============================
الرابطة وبناء الامة
=========حاضر
=======================
مجداوية
على راحتك دة بيتك
======
مهندس مصري
=====
جزاك الله خيرا على مشاركتك المتميزة
==========================
نور الاسلام
=====
اتفق معك للاسف واقع ونعيشه لكن لا ننكر ان هناك ناس ممكن التفاهم معهم لان كثير منهم لم تتاح له معلومات كافية وربما تربى على طريقة هما اللي مرشيوش يمضوا دول سابوا بلدهم وخرجوا وباعو الارض ربما فيه منهم عمل كدة لكن ليس الكل وليس كل الفلسطينيين باعوا الارض دة اللي لازم نفهموا للي مش عارف وننشر القضية على اوسع نطاق دي مهمة اللي فاهم وعارف
وللاسف هناك من بني جلدتنا وكما قلتي طابو خامس وحسبنا الله ونعم الوكيل
تحياتي
=======================
علي عبد الله
======
للاسف اخ علي المفاجاة الكبيرة حكاية فتحاوية دول كمان وتراهم يتحدثون في الاعلام ومدى حنقهم على المقاومة يجعلنا في قمة الحزن والاسى ولا نملك الا الدعاء
واتفق معك فالحرب عقائدية ودينية
وما سردته درب من العجب هو الاخر
وفقنا الله لما يحبه ويرضاه
تحياتي
=======================
بحر الدموع
============
جزاكم الله خيرا واشكر مشاركتك المميزة
============
احمد سعيد بسيوني
بعضهم قد يفهم اخي خاصة البسطاء من لم يتاح لهم معلومات كافية لعل الله يصلح ما افسده التعتيم
بارك الله فيك
===============
NisANUR
=====
حاضر زورتها واتابعها
=========================
غربتي
جزاكم الله خيرا وهو ما ارمي اليه
تحياتي
=========================
الفاتح الجعفري
=============
دوما تعليقاتكم مميزة وتضيف الجديد
فجزيت الخير
=====================
امة الله
ياريت دلوقتي فيه كدة انما اصبح العكس والمناهج بقت انهزامية او تربينا على الغريب
مجلة كالتي ذكرتيها اعتقد انها لم تعد تصدر
تحياتي على تعليقك حبيبتي
=====================
مهندس مصري البيت بيتكم كلكم
اهلا بكم دومافهذا يثرينا ويخدم الهدف واتمنى ان يكون النقاش هنا ليستفيد الجميع
========================
تحياتي للجميع
عاشقة النقاب
تعبان
======
السببين اللي ذكرتهم في ردك مردود عليهم عندي
و ضعيفين للغاية
و انا مضطر انقل ال 3 تدوينات هنا لعلك تفهمهم و تقتنع
الخميس، يناير 17، 2008
الفلسطينيون لم يبيعوا أرضهم
تساؤل برئ من بعض المدونين طرح أثناء النقاش في مدونتي شوية كلام و بقت سلطة بيقول ما الفلسطنيين باعوا أرضهم و قبضوا التمن طب جايين يبكوا عليها ليه دلوقت
و دي أكذوبة كبيرة أشاعها الصهاينة عن أهل فلسطين الأبرار و للأسف اللي ما يعرفش تاريخ فلسطين الحقيقي و جهاد أهلها المستميت ضد الإنتداب الإنجليزي و العصابات الصهيونية بيصدق الأكذوبة دي
حأرد عليهم من خلال كتاب من أقيم الكتب اللي قريتها و إسمه
حقائق عن قضية فلسطين بقلم سماحة السيد / محمد أمين الحسيني مفتي فلسطين و رئيس الهيئة العربية العليا و الكتاب ده طبعة 1954م يعني كانت لسه نكبة فلسطين مبقالهاش 6 سنين و كان لسه معانا القدس و الضفة الغربية و قطاع غزة
بيقول ايه
تدل الإحصاءات الرسمية على أن مساحة اراضي فلسطين هي نحو سبعة و عشرين مليون دونم ( و الدونم ألف متر مربع ) و يبلغ مجموع ما إستولى عليه اليهود إلى يوم انتهاء الإنتداب البريطاني في 15 مايو 1948 نحو مليوني دونم أي نحو سبعة في المائة من مجموع أراضي فلسطين على أن ما تسرب من أيدي عرب فلسطين من هذين المليونين لا يزيد عن 250000 مائتين و خمسين ألف دونم أي الثمن 1/8 و كان وقوع الكثير منها لظروف قاهرة و بعضها ذهب نتيجة لنزع ملكية الأراضي العربية و هو ما كانت تقوم به حكومة الإنتداب البريطاني لصالح اليهود وفقاً للمادة الثانية من صك الإنتداب البريطاني على فلسطين و التي تنص على أن من واجب الحكومة المنتدبة أن تسهل لليهود جميع الوسائل لإنشاء الوطن القومي اليهودي
أما باقي المليوني دونم فقد تسربت لأيدي اليهود كما يلي
ستمائة و خمسين ألف 650000 دونم إستولى عليها اليهود في عهد الحكومة العثمانية خلال حقبة طويلة من الأراضي الأميرية بحجة إنعاش الزراعة و إنشاء مدارس زراعية
ثلاثمائة ألف 300000 دونم منحتها حكومة الإنتداب البريطانية لليهود دون مقابل و هي من أملاك الدولة
مائتي ألف 200000 دونم منحتها حكومة الإنتداب البريطانية لليهود لقاء أجرة إسمية و هي من أملاك الدولة
ستمائة و خمسة و ثلاثين ألف 635000 دونم اشتراها اليهود من بعض اللبنانيين و السوريين الذين كانوا يملكون اراضي في فلسطين ( كمرج بن عامر و وادي الحوارث و الحولة وغيرها) وبالتالي يكون 7/8 ما تسرب لليهود من الأراضي التي إستولوا عليها انما تسرب عن غير طريق الفلسطينيين و ما تسرب من الفلسطينيين هو 1/8 من الأراضي بما يساوي 250 ألف دونم أو 62 ألف فدان مصري
على ان الكثير ممن باعوا أراضيهم من الفلسطينيين أو كانوا سماسرة للبيع قد فتك بهم الشعب الفلسطيني
و خصوصاً أن جميع مؤتمرات العلماء و الهيئات الدينية التي كانت تعقد سنوياً كانت تصدر الفتاوي بتكفير من يبيع الأرض أو يسمسر على بيعها و تعتبره مرتداً لا يدفن في مقابر المسلمين و تجب مقاطعته و عدم التعامل معه و قد أصدر مؤتمر الكهنة الأرثوذكس العرب في فلسطين قرارات مماثلة
انتهى كلام مفتي فلسطين
و أرجو أن يكون أجاب تساؤلاتهم عن البيع أما بالنسبة للجهاد فلبطولات شعب فلسطين ضد الصهاينة و الإنتداب الإنجليزي بوست آخر
الخميس، يناير 01، 2009
حول غزة و المعبر نحكي علهم يفهمون
تحديث تالت : رغم ما يحدث في غزة مصر تسمح لليهود بالإحتفال بمولد ابو حصيرة عندنا
تحديث تاني : مبارك مصمم على النطق بمصايب رهيبة
شوفوا قال ايه ؟ في البوست ده
و شوفوا تعليقي هناك رداً على كذبه المفضوح
و حسبنا الله و نعم الوكيل
قبل ما نحكي اي حاجة روحوا إقروا مقال ابراهيم عيسى ده لإنه حيفهمكم حاجات كتير و حيوفر كلام كتير انا كنت عايز اقوله لإن من المعضلات توضيح الواضحات
الهدف من الهجمة الإسرائيلية هو تركيع المقاومة في غزة و وقف اطلاق الصواريخ و ارجاعها ذليلة الى حالة الحصار حيث تتحكم اسرائيل في كل مقدرات القطاع
و هذا هو الحد الأدنى المقبول لديهم
اما الحد الأقصى هو إسقاط نظام حكم حماس المقاوم و الغير معترف بإسرائيل و إعادة نظام حكم عباس و دحلان للقطاع ليقوموا بعملهم القذر الذي يمارسونه في الضفة الغربية حالياً من اعتقال للمقاومين و حماية اسرائيل بزعم المحافظة على عملية سلام عبثية تتمنى اسرائيل لو انها ظلت تتفاوض فيها الف عام و تواصل بناء المستوطنات و الجدران العازلة في الوقت نفسه حتى تستولي على كل ما يمكنها من الارض بدون تحمل مسؤولية السكان بل إلقاؤها على عباس
الذي تستطيع من خلال خيانته و تواطؤه دفن القضية
اسرائيل لا تفكر حالياً في استفزاز حليفتها مصر بل تقوم بالتنسيق معها على اعلى المستويات
و محدش طلب الحرب
بل و لا اطالب بطرد السفير رغم انه اقل شئ ممكن عمله هو و قطع الغاز تنفيذاً لحكم القضاء الإداري
لا اطالب حتى بوقف التطبيع الإقتصادي معهم من كويز و خبراء زراعيين و غيرهم
رغم اننا المفروض ان نفعل ذلك لو كنا حقاً مازلنا الدولة الرائدة و زعيمة العرب
كل ما اطالب به فتح المعبر بشكل مستمر و طبيعي
و لما بنقول فتح المعبر ما نقصدش انها تبقى وكالة من غير بواب
لأ و الف لأ
عايزين المعبر يكون طبيعي زي معبر حلايب مع السودان
زي معبر السلوم مع ليبيا
ان تمر من المعبر البضائع بكل انواعها و التي يشتريها الفلسطينيين من فلوسهم و من حر مالهم و محدش فينا بيجبي عليهم و بيدفعوا تمنها الطاق اتنين و تلاتة ساعات
و ان تمر المساعدات الإنسانية التي تبرع بها ناس من العالم كله لغزة بكل حرية و لا نربط مرورها بالتنسيق مع الحليف الإسرائيلي - المساعدات القطرية اغلبها لم يعبر حتى الآن و معها اغلب المساعدات السعودية و المصرية و المساعدات كلها عموماً لم يعبر منها الا النزر اليسير - كل ما علينا هو إدخالها و بعدها تصبح مسؤولية حكومة القطاع
و ان تكون حركة المسافرين حرة في الإتجاهين
و انا هنا لا أطلب مساواة الفلسطيني الجار العربي المسلم الشقيق بالحليف الإسرائيلي الذي يدخل من طابا حتى شرم الشيخ بهويته الشخصية و بدون جواز سفر بكارت بسيط من منفذ طابا ايلات الحدودي
بل أطالب بمعاملة الفلسطيني معاملة اي سائح اجنبي
و ان يدخلوا بجوازات سفرهم و عليها تأشيرة دخول من السفارة المصرية في غزة كأي سائح اجنبي يحصل على تأشيرة سياحية لمدة 3 شهور
و يتم تفتيشهم جيداً و من يعثر معه على اي ممنوعات مهربة يتم تحويله للقضاء الطبيعي و يحاكم قانونياً
و من يحمل اشياء تستحق عليها رسوم جمركية يقوم بدفع جماركها او يتم مصادرتها في حالة عدم الدفع
يعني يصبح معبر طبيعي زي اي معبر تاني
انتوا عارفين ان فيه فلسطينيين يعملون في الخارج في دول الخليج و غيرها و لكنهم لا يستطيعون الخروج من بلدهم و الدخول إليها و مثلهم الطلاب الذين يدرسون بالخارج و المرضى المحتاجون لعلاج بالخارج و الحجاج و المعتمرين و غيرهم
ما معنى و ما غرض ان يقفل المعبر في وجه هؤلاء ؟
و اللي متخوفين من نزوح جماعي للفلسطينيين في حالة فتح المعبر إذا قامت اسرائيل بهجوم بري
أحب اطمئنهم و اعرفهم ان الفلسطينيين الحاليين عندهم تمسك بارضهم فوق ما يتصوروا
ثم المعبر كان مفتوح منذ انسحاب اسرائيل من غزة و حتى حسم حماس العسكري للموقف في القطاع لمدة سنتين و نصف و قامت اسرائيل خلال هذه المدة بضربات و توغلات و اجتياحات كثيرة اكبرها عام 2006 بالتزامن مع حرب لبنان و مع ذلك لم نشهد نزوحاً لللاجئين وقتها فمن اين جئتم بهذه الافكار الخيالية ؟!!!
اعتداءات صيف 2006
من شهر يناير إلى شهراكتوبر 2006 خلفت سقوط 400 قتيل وجرح أكثر من ألف فلسطيني بالقطاع، كما تم اقتحام 364 بيت واعتقال 182 شخص من طرف الإحتلال الإسرائيلي
و عندما كان المعبر مفتوحاً و تحرسه قوات عباس الخائن المستسلم مع المراقبين الاوربيين الذين كانوا يتم حجزهم من قبل اسرائيل بصفة متقطعة لوقف عمل المعبر بحجة عدم وجودهم
و اللي عنده ادنى شك في خيانة محمود عباس ابو مازن يتفضل يقرأ البوست ده
عندما كان المعبر مفتوحاً بهذه الطريقة الذليلة لم يكن يشكل خطراً و كان المسافرون و كانت البضائع تتدفق من خلاله
اما عندما تم تنظيف المعبر من العملاء و المراقبين و اصبح معبراً عربياً خالصاً تحرسه من الجانب الفلسطيني قوات الحكومة الشرعية ( حكومة اسماعيل هنية ) و ذلك بإعتراف واضعي الدستور الفلسطيني انفسهم ( القانون الاساسي )
تم غلقه بحجة واهية و هي ان الوضع الحالي إخلال بإتفاقية المعبر
رغم ان الإتفاقية غير ملزمة لنا اصلاً و تتحدث عن الجانب الفلسطيني من المعبر وليس الجانب المصري بل و لم نقم بالتوقيع عليها اساساً
فأطراف الإتفاقية هم السلطة الوطنية الفلسطينية و الإتحاد الاوربي و إسرائيل
اما غلقنا نحن للمعبر فهو يخالف القانون الدولي و يمثل إشتراكاً في جريمة الحصار المفروضة على الشعب الفلسطيني لتركيعه و حثه على التخلي عن خياره الديموقراطي و حكومته المنتخبة
كما ان اغلاق المعبر هو انتهاك لإتفاقيات جنيف الدولية خاصة اننا لسنا في حالة حرب مع غزة
ضحكت عندما سمعت رئيسنا المبارك يقول و شر البلية ما يضحك : إننا لن نقع في فخ تكريس الإنقسام بين الضفة و القطاع و لن نفتح المعبر :))
و هو ما يمكن اعادة صياغته بعبارة اكثر وضوحاً كالتالي :
إننا لن نفتح المعبر حتى تستسلم حماس و تتخلى عن المقاومة و تعيد سلطة عباس الخائن الى القطاع و تتخلى عن الامانة التي حملها لها الشعب الذي انتخبها و ذلك حتى ترضى عنا امريكا و إسرائيل
إن تصريحات ابو الغيط المستسلم الخانع و الذي لا يستأسد الا على أشقائنا الفلسطينين ضايقت الكثيرين و تمنوا لو يتكلم الرئيس مبارك و ليته ما تكلم فقد ذكرني بالمثل القائل سكت دهراً و نطق كفراً
و لا يجب بأن يتحجج البعض بأن الآخرين من كل حكام الدول العربية لم يفعلوا شيئاً حيث ان الحديث الشريف يقول ما معناه : لا يكون احدكم إمعة يقول إذا احسن الناس احسنت و اذا اساؤوا أسات بل وطنوا انفسكم ان تحسنوا اذا اساء الناس
و لكننا عشنا و شفنا مصر الرسمية بجلالة قدرها إمعة و عميلة و خائنة
قطر قد تكون مزايدة و تحاول لعب دور اكبر من حجمها و لكننا من سمحنا لها بهذا بتراجعنا و انبطاحنا و لابد ان يتقدم غيرنا ليملأ الفراغ الذي تركناه
ثم انها تلعب على الحبلين تؤوي القاعدة الامريكية في السيلية و تقيم علاقات اقتصادية وثيقة مع اسرائيل
و لكنها تلعنهم في قناة الجزيرة و تدعم حماس مادياً و ترسل لفلسطين المعونات الإغاثية
لكن مصر فشلت حتى في اللعب على الحبلين و ظهرت مائلة لجانب الخيانة بشكل مفضوح و مقزز
إن مصر تطالب كما إسرائيل بالعودة الى التهدئة لكن ماذا كانت بنود التهدئة
كانت تنص على وقف اطلاق الصواريخ من القطاع و جميع اعمال المقاومة بصورة مؤقتة
مقابل وقف اطلاق النار من اسرائيل بكافة اشكاله و انهاء الحصار و فك المعابر على ان تمتد التهدئة من غزة الى الضفة
و ماذا حدث في مقابل خرق المقاومة للتهدئة 3 مرات فقط في 6 شهور قامت اسرائيل بما يزيد عن 600 خرق للتهدئة من قصف و قنص و توغل و اعتقال و لم يتم رفع الحصار و لم يتم فتح المعابر و لم تمتد التهدئة الى الضفة
فعن أي تهدئة يتحدثون
و لمن سيتحدثون عن مقتل الضابط المصري على الحدود انصحهم بقراءة بيان جبهة علماء الازهر و هي مستقلة تماماً عن الشيخ سيد طنطاوي
خاصة ان ملابسات مقتل الضابط غير واضحة حتى الآن فقصف الطيران الإسرائيلي تسبب في فتح ثغرة في السور الحدودي فإندفع اليها بعض الفلسطينيين هرباً من القصف و ربما رغبة في شراء احتياجاتهم التموينية بعد استنزافهم في ظل حصار خانق نحكمه نحن عليهم مع إسرائيل بل و ننسف بالإشتراك مع سلاح المهندسين الأمريكي الانفاق التي تستخدم في تهريب القوت الضروري لداخل القطاع
المهم ان قواتنا حاصرتهم و اطلقت النار في الهواء حولهم و اثناء ذلك كان القصف مستمر و لم يعلم احد من بدأ الضرب في المليان و الذي اسفر عن مقتل ضابط مصري و مواطن فلسطيني و اصابة 3 فلسطينيين
اي ان ملابسات الحادث مجهولة تماماً و يجب انتظار نتائج التحقيق فيه
و عموماً فيه
شاهد عيان يؤكد براءة حماس من دم الضابط المصري
ولكن خليكم فاكرين إن المثل بيقول الجوع كافر
و لاتنسوا ان اسرائيل تقتل جنودنا و مواطنينا بإنتظام و لا تقوم حكومتنا بإتخاذ أي إجراء
و نهاية اقول لكل من اقتنع برأي نظامنا الخائن العميل و يرضى بغلق المعبر تحججاً بما يسمى الامن القومي المصري رغم ان استقرار حدودنا هو من صميم امننا القومي و هو ما لن يتحقق في ظل حصار الغزاويين و قصفهم
اقول لهم (( و من يتولهم منكم فإنه منهم إن الله لا يهدي القوم الظالمين )) المائدة 51
حسبنا الله و نعم الوكيل و لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
تحديث : اللي عايز يعرف حماس عملت ايه من اول الضرب لغاية دلوقت يقرأ البوست ده
بشريات النصر القادم باذن الله :)
و حيثق بأن النصر قادم بإذن الله
و اللي بيتكلم عن إحتمال نزوح اللاجئين الفلسطينيين من غزة لسيناء يتفضل يشوف العالقين الفلسطينين في رفح و هما بيدخلوا القطاع حالياً رغم القصف المتواصل
و اللي بيقولوا لا تلقوا بأيديكم الى التهلكة يروحوا يقرأوا تفسير الآية و سبب نزولها الأول
و اللي بيسأل عن قادة حماس يروح يشوف القائد اللي استشهد ده
مجزرة مروعة: استشهاد القيادي البارز في "حماس" نزار ريان و15 من عائلته بينهم زوجاته الأربع و11 من أطفاله تتراوح أعمارهم من العامين إلى الاثني عشر عاماً
تقرير: القيادي نزار ريان.. خريج جامعة الإمام.. حياة علمية والتفاف شعبي ومسيرة صلبة ضد الاحتلال
القائد العالم ريان.. خمسة عقود من العلم والعمل والجهاد توّجت بالشهادة
و يارب الناس تفهم بقى
و ياريت بلاش تتفرجوا على تلفزيونات و جرايد الحكومة لإنها بتكذب و بتجيب العته و التخلف العقلي
الا هل بلغت اللهم فأشهد
الأربعاء، يناير 07، 2009
شبهات حول قضية "غزة" والرد عليها
منقول بتصرف و قد وصلني بالبريد الإلكتروني
(ساعد على النشر)
أولاً: الشبهات في فتح معبر رفح والنظام المصري:
1- مصر لا تستطيع تكريس الانقسام بين غزة و الضفة بفتح المعبر.
* ما علاقة فتح المعبر على الدوام لإسعاف الجرحى وإدخال الأغذية والبضائع بتكريس الانقسام، وهل البديل بعدم فتحه أسهم في الوحدة، وهل كل مَن في غزة سياسيون وحمساويون أو قساميون، وهل الحصار هو الذي سينهي الانقسام، وهل الحصار يجوز أساساً إنسانياً و إسلامياً، وإذا كان المعبر كذلك فَلِمَ تدمير الأنفاق، ولم لا يتم غض الطرف عنها مع أخْذ بعض احتياطات الأمن، أم أن المقصود هو تجويعهم وحصارهم فعلاً.
2- مصر لن تفتح المعبر تماماً إلا طبقاً لاتفاقية 2005 وهي مرتبطة بمواثيق ومعاهدات لا تنقضها.
* وما علاقة مصر باتفاقية 2005، مصر لم توقع عليها أساساً، مصر فقط وقَّعت على كامب ديفيد وهي لم تذكر المعبر من بعيد أو من قريب، وحتى لو كانت مصر ملزمة بها، لماذا لا يتم مقايضة الكيان الصهيوني على فتحه من باب أن انفجار الوضع في غزة يمثل خطراً على حدود مصر وأمنها القومي لأن انفجار الوضع غير معلومة نتائجه، وذلك مقابل اتفاق جديد مثلاً (وهكذا عرضت حماس بمنتهى المسئولية كما جاء في تصريحات الأستاذ خالد مشعل للجزيرة، أن يتم وضْع اتفاقية جديدة للمعبر ويشرف على مدخولاته ومخروجاته مصر ومندوب عن حماس ومندوب عن السلطة ومندوب عن الاتحاد الأوروبي ولكن لم ترد مصر ولم توافق السلطة حيث أصرَّت على وجود إسرائيل بشكل غير مباشر!!!، أي لا تريد المعبر لنفسها كما أُعلِن). ثم أن من بنود اتفاق 2005 (راجعها من البحث عليها في جوجل) أنها سارية لعام واحد فقط، وبعدها يُعاد تقييمها، والعام انتهى وبعده أتت حركة حماس كحكومة شرعية منتخبة وطالبت على مدار عام ونصف قبل حسمها العسكري في يونيو 2007 بإعادة تقييمها و الاتفاق على أخرى جديدة تحقق مصالح الشعبين الفلسطيني و المصري كما أوضحنا، لأن الاتفاقية بوضعها الحالي تحقق أمن الكيان الصهيوني فقط بعراقيل كثيرة تضعها أمام انتقال البضائع، ومصر رفضت ومن قبلها سلطة عباس التي أصرت عليها مع أضرارها البالغة وإمكانية تعديلها!!
وإلى جانب ذلك القانون الإنساني وإغاثة المحاصرين يعلو القانون الدولي في أولوية التطبيق ومنصوص في القانون الدولي على أن تُفتَح المعابر في حالات الحروب، وخاصة إذا تعلق الأمر الإنساني بالأمن القومي لحدودي.
3- عندما فُتِحَ المعبر في فبراير 2008 دخل الفلسطينيون وكسَّروا المحلات ولم يعودوا وهربوا في مصر.
* هذا الكلام كذب وافتراء إعلامي صريح لتشويه حركة حماس، ولم يعلن الإعلام وقتها عن أي خسائر أو قضايا تم ضبط فلسطينيين فيها، بل على العكس تماماً، تم تقديم الشكر لحركة حماس لالتزامها بكل مواعيد غلق و فتح المعبر، بل و تم حصر من دخلوا جميعاً من السلطات المصرية ووصل عددهم 750 ألفاً وتم حصر خروجهم بالكامل، ولم يتسولوا أي شيء، بل على العكس اشتروا البضائع بـ7 و 8 أضعاف ثمنها!!! و حتى لو كان ذلك سليماً لماذا بدلاً من الغلق الكامل لا يتم تنظيم الأمر ويتم محاسبة المخطئ و بذلك لا يتم حرمان الباقي!! وحركة حماس أساساً ترفض التنازل عن حق العودة، وهي نقطة خلاف أساسية بينها وبين السلطة، فكيف لها أن تدعو للهجرة و التوطين في سيناء أو غيرها؟!!
4- القوات المسلحة المصرية لا تحمي إلا الحدود المصرية فقط.
* من اليوم الأول لتولي حماس السلطة أعلنت أنها لن تطلب من أي دولة تجييش الجيوش، وهي تدرك تماماً متطلبات قرار الحرب، واختلال ميزان القوة، ولكنها تطلب فقط حق المقاومة، وهو منصوص عليه بالقانون الدولي، فضلاً عن الشرائع السماوية وخاصة الإسلام، وذلك تم شكرهم عليه من البداية وقال الزعماء لأستاذ إسماعيل هنية و خالد مشعل أن ذلك ينم عن مرونة وواقعية سياسية. بل وأكثر من ذلك، فلم يقفوا أمام فريق السلطة في المفاوضات، ووافقوا أن يكون الفريق المفوض بإجرائها هو محمود عباس، واعتُبِرَ ذلك مرونة وواقعية سياسية أيضاً، واتُّفِقَ على ذلك و دُوِّن في (وثيقة الوفاق الوطني) و (اتفاق مكة).
ولكن يبقى أن تحريك الجيش ليس مطلب حماس والفلسطينيين وإنما مطلب الشعوب العربية، وهناك اتفاقية الدفاع العربي المشترك، وهي التي تقضي بأنه على الجيوش العربية الدفاع عن أي اعتداء على أرض عربية، لماذا لا يتم تفعيلها؟! وفي الزمن القريب في حرب الخليج الثانية، حرب صدام على الكويت، تحركت جيوش 30 دولة ولكن تحت القيادة الأمريكية، وذلك لتخليص الكويت من طغيان عدوان صدام، فلماذا لا تتحرك الآن لإنقاذ شعب عربي كامل من اعتداء صهيوني بصورة إبادة جماعية؟! أم أن ذلك إثبات للتبعية الأمريكية للأنظمة التي ينكرونها؟!
وبالنسبة لمصر بالذات، فإن مسوغ حماية الحدود والأمن القومي المصري مسوغ منطقي، وكذلك مسوغ الرد على الخروقات الصهيونية الكثيرة لمعاهدة كامب ديفيد، والتي كان منها قتل الجنديين على الحدود العام الماضي.
وإذا تحدثنا عن إمكانات الحرب المادية وعدم توافرها، فإن تعاون السعودية وقطر والإمارات والكويت بالمال مثلاً، مع بعض الجنود بالإضافة للجنود المصرية كفيل بحل المشكلة، وبخاصة أن الولايات المتحدة طلبت من هذه الدول تحديداً معونات لمواجهة الأزمة المالية العالمية كالتالي: 120 مليار دولار من السعودية، 70 مليار من الإمارات، 40 مليار من الكويت، 20 مليار من قطر، فليس أقل من رفض هذه المعونات ورصدها لذلك الجيش المأمول، أو على الأقل مقايضة أمريكا بها.
ذلك كله واقعياً وسياسياً و قانونياً وعسكرياً، فضلاً عن شرعياً، فقد أجمع علماء الأمة باتفاق أنه لا يجوز التفريط في أرض المسلمين، ولايجوز معاهدة اليهود على ذلك، والفقه يقول: "إذا اعتُدِيَ على أرض من أراضي المسلمين وَجَبَ الجهاد على أهلها حتى يَكْفُوا، فإن لم يَكْفُوا يصبح الجهاد فرض عين على كل المسلمين، وتخرج المرأة دون إذن زوجها والشاب دون إذن أبيه حتى يُصَدُّ العدوان، فضلاً عن أن الحدود الحالية للدول أنشأتها معاهدة سايكس بيكو، التي فرضتها القوى الاحتلالية العظمى آنذاك (بريطانيا، فرنسا...)، أما قبل ذلك، فقد كانت هناك الجزيرة العربية، مصر والسودان...إلخ، ولكن أين من يطبق شرع الله؟؟!!!
5- هناك 6 معابر أخرى لماذا التركيز على معبر رفح بالذات.
* ذلك لأنه المعبر الوحيد الذي لا يتدخل فيه اليهود، أما الباقون فإنهم جميعاً تحت سيطرة الكيان الصهيوني والذي لن يترك فرصة إلا وقبض واعتقل كل من حاول العبور من خلاله. وقبل كل ذلك و بعده فإن المعابر الـ 6 مغلقة منذ فوز حماس بالأغلبية في الانتخابات، ولم تُفتَح إلا مرات معدودة على أصابع اليد الواحدة، كان منها لإدخال السلاح لقوات الأمن الوقائي التابعة لمحمود عباس قبل حسم حماس العسكري بشهور قليلة، وكان الهدف المعلن مساعدة السلطة في ملاحقة الخارجين عن القانون بينما السبب الحقيقي أعلنه الجنرال دايتون الأمريكيى في رام الله، وهو مساعدة محمد دحلان للخلاص من حماس بانقلاب عسكري، وهو الخبر الذي وصل حماس، فاستبقته بعملية الحسم العسكري التي اضطُرَّت إليها.
ثانياً: الشبهات المتعلقة بحركة حماس:
1- هم الذين أخطأوا من البداية بانقلابهم على السلطة عسكرياً في يونيو 2007.
* أولاً كانت هناك مدة عام ونصف قبل هذه الأحداث بذلت فيها حركة حماس كل جهودها من أجل التوافق مع فتح وأعلنت أنها تريد حكومة وحدة وطنية من أول يوم في نجاحها، ورفضت فتح ذلك، والتزمت حماس بكل الاتفاقات والتزمت بوثيقة الوفاق الوطني التي وقَّعت عليها مع فتح ولم تلتزم فتح حيث بتعليمات مباشرة من محمود عباس أخذ محمد دحلان وجهاز الأمن الوقائي ينتشر في الشوارع وينشر الفوضى الأمنية ويلقي القبض على الناس، واشترك في حرق الجامعة الإسلامية ومحاولة اغتيال الأستاذ إسماعيل هنية عند عودته من الحج (وكل ذلك نُقِلَ في الفضائيات وموثَّق على الإنترنت)، بل وأعلن محمد دحلان أن اغتيال هنية شرف لم ينله، كل هذه الأحداث وحركة حماس تحافظ على ضبط النفس، وتطالب عباس في كل مرة بأمر دحلان بوقف ما يفعله ولكن دون جدوى، حتى أُبرِمَ اتفاق مكة، والتزمت به حماس تماماً، ولم تلتزم به فتح، وزاد الأمن الوقائي من القبض على الناس في الشارع، ومن نشر الفوضى الأمنية، مما جعل عباس يطالب حماس بالعمل على حفظ الأمن!!!! حتى وصلت الأنباء لحركة حماس بأن دحلان وجهازه يجهز لانقلاب عسكري كما ذكرنا، مما اضطُّر الحركة لاستخدام سلطتها الشرعية كحكومة منتخبة ومن باب مسئوليتها بالسيطرة على الموقف لدحر الخونة الذين نشروا الفوضى في الشارع، وكان ذلك باستخدام القوة التنفيذية الشرعية التي وقَّعَ عباس مرسوماً بتشكيلها، وقدَّمت حركة حماس ملفاً كاملاً بالوثائق يمكن تحميله من موقع (المركز الفلسطيني للإعلام) للجنة التي شكلتها الجامعة العربية للتحقيق في الأحداث، وأعلنت حماس أنها مستعدة للوقوف بجميع قياداتها أمام لجنة التحقيق، ومستعدة لتحمل مسئوليتها كاملة إذا ثبت أنها أخطأت بشيء، ولكن الأنظمة العربية رفضت التحقيق وعرقلت لجنة الجامعة العربية وجَمَّدت عملها تماماً!! واتهمت حماس مباشرة ولم تحاسب السلطة على أي شيء مما ذكرنا!!!! فكيف بعد كل ذلك نتهم الحكومة الشرعية المنتخبة أنها انقلبت على نفسها، فهي السلطة، ثم هل نتهم الحكومة المصرية مثلاً عندما دخلت إمبابة أو أسيوط بالدبابات أنها انقلبت على نفسها إذا كان هناك مَن يرفض من القادة هذا الإجراء، أم أنها فعلت ذلك من أجل الحفاظ على الأمن؟!!
2- هم مَن رفضوا تجديد التهدئة بعد انتهائها في ديسمبر 2008.
* أثناء التهدئة التي استمرت لمدة 6 أشهر، اخترق الصهاينة التهدئة بأكثر من عشرات الخروقات، جَهَّزَت حركة حماس قائمة كاملة بها (ابحث عنها تجدها على الإنترنت بموقع فلسطين الآن وغيره)، وخلاله لم تخرق المقاومة لجميع الفصائل التهدئة ولو بعمل واحد! ما هو المطلوب، التهدئة المجانية، أم أن المقاومة يجب أن ترد ولو بالقليل، حتى تجعل العدو يشعر أنها موجودة وترد ولا تخاف أو تتزلزل، أم ماذا يكون الفرق بينها كمقاومة وبين منهج التسوية الذي لم يحقق شيئاً، كيف نساوي بين من يقاوم المحتل طبقاً للقانون الدولي فضلاً عن الشرائع السماوية ونطالبه أن يتوقف بينما لا نطالب المعتدي عندما خرق التهدئة ولم يحترمها، على الرغم من أنه يمتلك أكثر ترسانة مسلحة متقدمة بينما المقاومة لا تمتلك إلا القليل جداً، ولكنه بفضل الله يحقق الرعب لهم. وكما قال الأستاذ خالد مشعل: "أم أن الشعب الفلسطيني عليه إما أن يموت سريعاً بقصف النار أو يموت بطيئاً بالحصار"؟!!!
3- هم مَن بدأوا بإطلاق الصواريخ واستفزوا إسرائيل مع يقينهم بتفوقها العسكري وبالتالي ألقوا بأنفسهم وبالشعب إلى التهلكة.
* اختارت حركة حماس منذ إنشائها أن تنبع خياراتها من الإسلام، وحُكْم الإسلام إذا اعتُدِيَ على أرض إسلامية، يجب أن يقوم الجهاد، وبحسب الاستطاعة مصداقاً لقوله تعالى: "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخيل"، ثم إن المقاومة لم تبدأ بإطلاق الصواريخ، هذا تضليل إعلامي تماماً!! بل إن الكيان هو الذي بدأ بالقصف، وأثناء التهدئة، والشعب يعلم تماماً ثمن اختياره لحركة حماس ولطالما قالوا وهم محاصرون: "الجوع ولا الركوع".
ثم بالمنطق، وإذا افترضنا أن قوة حماس متساوية مع قوة الاحتلال (وهو افتراض ظالم للمقاومة بالطبع، ولكن جَدَلاً)، معنى التهدئة أن يتوقف كل طرف عن محاربة الطرف الآخر بشروط تحددها معاهدة التهدئة، وهو ما يعني أنه إذا لم تتحقق الشروط، فإن الحالة الرئيسية القائمة من القتال ستستمر، أم أن المطلوب أن يقبل الشعب الفلسطيني بالخروقات ويقف متفرجاً، بدلاً من أن يستخدم أي وسيلة يحقق بها أي درجة من التوازن في الرعب حتى يجبر العدو على الانصياع ولو بعد حين.
ثم إن قرار عدم تمديد التهدئة، لم يكن قرار حركة حماس بمفردها، وإنما أخذته بالتشاور مع قوى المقاومة الأخرى، مثل حركة الجهاد الإسلامي، والجبهة الشعبية، وإن كانت هي أكبرهم بالطبع، ولكنها كانت آخر مَن أعلن في هذه القوى موقفه من تجديد التهدئة، وذلك موثَّق بالإعلام والفضائيات.
4- هم مَن رفضوا الجلوس على مائدة الحوار القاهرية في نوفمبر وديسمبر 2008.
* لم ترفض حماس الحوار إطلاقاً، بل طالما دعت إليه منذ الحسم العسكري بل وقبله، وكل ما قالته أنها لا تريد شروطاً لبدء الحوار، حيث اشترطت السلطة موافقة الحركة على تمديد غير قانوني لعباس و القبول بإلغاء نتيجة الانتخابات أي إلغاء فوز حركة حماس، وأن تسلم الأجهزة الأمنية لمحمد دحلان!! وكل ما قالته حماس: نوافق على النقاش حول كل شيء لكن دون شروط. وقد أفرجت حماس عن جميع معتقلي فتح بغزة كبادرة حُسْن نية، ولم تتوقف أجهزة عباس عن القبض على الحمساويين بالضفة، بل وتعذيبهم!! فكيف تكون الدعوة للحوار جدية وعمليات قبض وتعذيب بل وتنسيق مع الاحتلال مستمرة؟! فطالبت حماس بالإفراج عن معتقليها بالضفة أسوة بما فعلت هي، حتى تدخل في الحوار، فرفضت فتح!!! فأعلنت مصر أن حماس ترفض الحوار!!!
5- هم مَن هدموا سور المعبر ليدخلوا بالقوة قبل فتحه في فبراير 2008.
* هذا لم يحدث من حماس، بل من خليط من الشعب، وذلك بعد طلبات عدة من الحركة لعدة أيام من السلطات المصرية بفتح المعبر، وأن الوضع سينفجر، ورفضت مصر فتح المعبر!! وبالرغم من ذلك اعتذرت حركة حماس عما حدث اعتذاراً رسمياً و أرسلت وفداً على رأسه الدكتور محمود الزهار لشُكْر مصر و الاعتذار لها.
6- هم مَن يقتلون الضباط المصريين على الحدود.
* هذا كذب إعلامي صريح، فلم يمت أي ضابط برصاص حماس، وإنما في غارة صهيونية على الشريط الحدودي، روى الدكتور عبد القادر حجازي أمين لجنة الإغاثة بنقابة أطباء مصر أحد شهود العيان لحادث مقتل الضابط المصري عند معبر رفح حقيقة استشهاد الضابط، والذي استغلته وسائل الإعلام المصرية ذريعةً للهجوم على حركة حماس، وقال د. حجازي- والذي كان موجودًا في معبر رفح أثناء حدوث ذلك "القصف الصهيوني على الشريط الحدودي بين مصر وغزة تسبَّب في انهيار جزء من السور الإسمنتي على الجانب الفلسطيني؛ مما أدى إلى اندفاع بعض الفلسطينيين إلى داخل الحدود المصرية"، وأضاف أنه نتيجة اندفاع الفلسطينيين تصدَّت قوات الأمن المصرية لهم وأطلقت عليهم الرصاص الحي؛ مما أدى إلى مقتل أحد الشباب الفلسطينيين، والذي كان والده بجواره، وعندما رأى الأب ابنه يغرق في دمائه لم يشعر بنفسه إلا وهو يصوِّب سلاحَه إلى الجنود، واستقرَّت الرصاصة في الضابط المصري. وماذا ننتظر من شَعْبٍ مُحَاصَرٍ مُحارَب ومعه سلاح ويُقذَف؟! أن يضبط نفسه تحت أي ظرف؟!
ثم لماذا الحديث عن هذا الضابط بكل هذه القوة ولم نَرَ حديثاً بربع هذه القوة عندما قُتِلَ جنديين من جنودنا برصاص الصهاينة العام الماضي؟!! ولم نقرأ كم التحريض في الصحف والفضائيات الذي نقرأه ونراه الآن على موقف واحد – إذا صحَّ – فهو غير مقصود.
7- هم مَن منعوا حجاج القطاع من الخروج و أداء فريضة الحج.
* هذا لم يحدث إطلاقاً!! وهو أيضاً كذب صريح لتشويه صورة حركة حماس، حركة حماس أقامت القرعة ككل عام ونصيب قطاع غزة معلوم (حوالي 2300 تأشيرة حج) ونصيب الضفة معلوم، فقام محمود عباس بإرسال مندوباً عنه للسعودية ليعطيه كلمة السر الالكترونية التي عن طريقها فقط يتم بداية إجرائات إعطاء التأشيرات قبل إرسالها للسفارة السعودية، وأخذ محمود عباس نصيب قطاع غزة من التأشيرات، وقام بعض من أبناء القطاع (بضع عشرات من أصل الـ 2300 تأشيرة) بإرسال أوراقهم لتأخذ تأشيرات من الضفة، على أساس أنهم من سكان الضفة، بينما هم من أبناء القطاع!!! فأرسلت السلطة جوازات سفرهم للسفارة السعودية المصرية بعد وضع علامة كلمة السر التي أعطتها السلطات السعودية لعباس، ورفضت السلطة أن تأخذ جوازات بقية أبناء القطاع (لأنها أخذت نصيبهم بالفعل لأبناء الضفة) أو أن تعطي كلمة السر لحماس، وقالت حماس أنها تريد تدخل الملك عبد الله لإبعاد الحج عن التجاذبات السياسية، وهاتفه بالفعل الأستاذ إسماعيل هنية، فقال له أبشر ولكنه لم يفعل شيئاً للأسف، ولم تأتِ تأشيرات بضع العشرات من أبناء القطاع الذين أرسلوا أوراقهم عن طريق الضفة من السفارة السعودية بمصر، وبذلك ولا أبناء القطاع الذين اقترعت عليهم حماس في القطاع أخذوا تأشيرات، ولا أولئك الذين أرسلوا أوراقهم للضفة جاءت جوازات سفرهم من السفارة السعودية المصرية!!!!
وقالت حركة حماس أن الجوازات التي بُعِثَت عن طريق الضفة لو عادت من السفارة السعودية لسمحوا للحجاج بالخروج.
وهنا نقطة ثانية، قالت السلطات المصرية أن المعبر مفتوح، بينما لم يتم ذلك على أرض الواقع، وإلا لسمحت للفضائيات بتصوير ذلك، لتحقيق مكسباً إعلامياً، وأيضاً لم يتم الاتصال مع حركة حماس للتنسيق معهم كما كان يحدث دائماً في أي فتْحٍ سابقٍ للمعبر، بحيث يبلغ الطرف المصري الطرف الحمساوي بالمواعيد التي سيتم فيها فتح المعبر، وعدد المسموح لهم بالخروج وهكذا تفاصيل. وحتى لو فُتِح كيف سيخرج الحجاج إذا كانت جوازات سفرهم جميعاً لم تأتِ من السفارة السعودية كما أوضحنا؟!!
وبالتالي فلا المعبر فُتِح، ولا التأشيرات وصلت، ومع ذلك تم إشاعة أن حركة حماس منعت الحجاج!!
8- هم مَن منعوا دخول الجرحى من معبر رفح بعد بداية القصف الحالي.
* هذا الكلام كذب إعلامي صريح أيضاً لتشويه حركة حماس، وهو غير منطقي بالمرة، فأين أهل الجرحى وهل سيسمحون بذلك أن يتم، ثم هل ظروف القصف وموقفه يسمح لأي حركة أو حكومة أو أي مسئول أن يمنع الجرحى، وهل من الممكن أن تضحي حماس بشعبيتها بحركة غبية مثل هذه، وهي التي لن تخرج من أَخْوَنْ الخائنين فضلاً من عن أن تخرج من حركة مقاومة؟!
أما حقيقة الوضع فهي أن الجرحى بالآلاف وتصنيفهم من الأخطر للأخطر يأخذ وقتاً طويلاً وخاصة مع انعدام الإمكانيات والكهرباء وقلة عدد الأطباء، بالإضافة إلى قلة سيارات الإسغاف بشكل كبير، حيث تمنع السلطات المصرية حتى الآن دخول سيارات إسعاف أو أطقم أطباء (من اليوم الخامس للعدوان والمفاوضات بين نقابة الأطباء وبين الحكومة مستمرة للموافقة وهي رافضة حتى الآن)، وبالتالي وكما صرح بذلك الدكتور باسم نعيم لقناة الجزيرة، وزير الصحة بغزة، أن السيارات مطلوب منها نقل الموتى والجرحى من الشوارع إلى المستشفيات، وليس من المستشفيات إلى المعبر فقط، وإلى جانب ذلك الحالات سابقاً كانت توقفها السلطات المصرية على المعبر لمُدَد وصلت إلى 15 ساعة لبعضها! مما يؤدي بها للوفاة، فهذه الحالات يَرْفُض أهلها أن تنتقل لمصر وتفضل أن تموت بينهم!!! وكذلك هناك الكثير من كوادر القسام عندما تُجرَح يرفض أهلهم أن ينتقلوا لمصر مهما كانت حالتهم لأنهم مطلوبون لأمن الدولة المصري، وغالباً سيُسجَنون بعد معافاتهم، كما هو واقع الآن مع القيادي القسامي أيمن نوفل الموجود بالسجون المصرية منذ حوالي 11 شهراً!!
ثالثاً: الشبهات المتعلقة بالقضية الفلسطينية والفلسطينيين:
راجعوا هاتين التدوينتين اولاً
حقائق عن قضية فلسطين
الفلسطينيون لم يبيعوا أرضهم
1- الفلسطينيين هم مَن باعوا أرضهم.
* للأسف الشديد هذا تعميم لأمرٍ نادر جداً ولم يحدث بالصورة التي رسمها البعض في الأذهان، فقد باع جزء ضئيل جداً من الفلسطينيين أرضهم لليهود، هذا الجزء لا يتعدَّى الـ 20% على أقصى تقديرات الخبراء والمؤرخين المنشورة، أما باقي الـ 80% فلم يبع منهم أي أرضٍ لهم. وبالنسبة للـ 20% هؤلاء فقد اضطُّرَ معظمهم لذلك، حيث كان يُخَيَّر بين الاعتداء على عرضه وذبح أهله أمامه أو يبيع أرضه، وذلك مُسَجَّل في التاريخ بل وفي الفن (راجع فيلم "حكاية شعب" بطولة جمال سليمان).
وحتى لو فرضنا أنهم باعوا أرضهم، فهي ليست أرضهم، هي ملكاً للمسلمين جميعاً منذ أن أوقفها سيدنا عمر بن الخطاب وَقْفاً للمسلمين لاحتوائها على المسجد الأقصى.
وحتى أيضاً لو فرضنا أن الأجداد باعوا، فهناك الآن الملايين من الأحفاد رفضوا البيع، ويعيشون الآن هناك في كل أراضي فلسطين، غزة، الضفة، القدس...إلخ.
وإذا استخدمنا نفس المنطق مع مصر مثلاً، فإن القانون يسمح للأجانب في مصر بالتملك، ومن اليهود الصهاينة من يمتلك (وبعضهم تحت ستار شركات عالمية ومتعددة الجنسيات!)، فهل يقبل أحد المصريين بعد عشرات السنين أن يُقالَ له "المصريون باعوا أرضهم"؟!!
2- الفلسطينيين هم أغنى أغنياء العالم و باعوا القضية.
* أولاً نحن نتحدث عن أهل الأرض الباقين فيها، أما مَن هم بالخارج فلا نعلم عنهم إلا ما نراه، ولكن منهم مَن يرسل لفلسطين الأموال بل ويشتري فيها البيوت والأراضي! وبفرض أن هؤلاء باعوا فليس معنى ذلك أن الكل باع، وحتى لو باعوا فأوضحنا أن الأرض ليست ملكاً لهم، ولكن للمسلمين.
وبنفس المنطق لا نقبل أن يقول أحد عن أهلنا المغتربين أنهم باعوا قضية مصر ولا تهمهم في شيء.
وفي النهاية كل شعب فيه الصالح والطالح، والجيد والسيء، ورسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "لا يكن أحدكم إمعة يقول إن أحسن الناس أحسنت، وإن أسائوا أسأت، ولكن وطِّنوا أنفسكم، إن أحسن الناس أن تحسنوا وإن أسائوا أن تتجنبوا إسائتهم".
3- هم المخطئون، حماس و فتح تجاذبا سياسياً و ضربا في بعضهما البعض و رفضا التوافق و الحوار و حرَّض كلٍ منهما على الآخر في الإعلام، فانجر الشعب الفلسطيني في الرجلين.
* انظر النقطة الأولى بالأسفل في (ردود عامة)، ثم أن الآية الكريمة تقول: "واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تَفَرَّقوا"، والأمر بالتوحد لمن اعتصم بأمر الله، فالسؤال مَن التزم بحبل الله، ورغم كل المؤامرات التي أوضحناها دَعَت حماس للوحدة من أول يوم، وإعادة بناء مؤسسات الدولة كلها بالتوافق، ورفضت فتح. مَن الذي نَقَضَ (وثيقة الوفاق الوطني)، ومَن الذي نَقَضَ (اتفاق مكة)، هذا هو الذي يجب أن يُلام، فليس من المعقول أن يتم مساواة مَن تسبَّب في الفرقة بمَن دعا إلى عكسها (أي الوحدة)، وليس من العدل وَضْع كفة حركة مقاومة منذ نشأتها، في نفس كفة حركة غيَّرت ميثاقها الذي نشأت عليه، ووافقت على تسليم جزء من الأرض للاحتلال!!
ردود عامة و توجهات في الحوارت
- القضية ليست قضية فتح و حماس الآن، القضية قضية إخوة لنا مسلمون يُقتَلون و يُذبَحون و تتناثر أشلائهم في الشوارع، وإذا عدنا للقرآن وجدنا: "إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم"، ونجد: "فإن استنصروكم في الدين فعليكم النصر"، ونجد قول رسول الله (ص): "المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضاً، إذا اشتكى منه عضو تَدَاعَى له سائر الجسد بالحُمَّى والسهر".
- إذا كَذَبَ الساسة و كَذَبَت التقارير و كَذَبَ الإعلام، هل يكذب القرآن، هو الذي قال لنا الله فيه عن اليهود: "لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة"، وقال أيضاً: "لتجدن أشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود والذين أشركوا"، وقال أيضاً: "وقالوا يد الله مغلولة غلت أيديهم و لعنوا بل يداه مبسوطتان"، وقال أيضاً: "أو كلما عاهدوا عهداً نبذه فريق منهم بل أكثرهم لا يؤمنون"، وغير ذلك الكثير من الآيات التي لا يتسع المجال لذكرها، أبعد كل ذلك نساوي بين اليهود وبين حماس مهما اختلفنا معهم؟
- أخي الحبيب، امشِ وراء قلبك وماذا يقول لك، وأنا واثق في قلبك، إذا كانت كل العهود والمواثيق الدولية ومعاهدات حقوق الإنسان تفرض واجبات على قوات الحرب و الاحتلال، كمعاملة الأسرى (اتفاقية جنيف) وتوفير الحاجات الأساسية للمحتلين مِن قِبَل مَن يحتلهم، فما بالك بأخوتنا الإسلامية والعربية والقومية و علاقات الجيرة بل والنسب بيننا وبين إخواننا الفلسطينيين.
- إذا كنا لا نستطيع إعلان الحرب، فلماذا نستمر في إمداد العدو بالغاز، على الرغم من أن هناك حكماً قضائياً أصدرته المحكمة الإدارية العليا في القضية التي رفعها السفير إبراهيم يسري ببطلان اتفاقية الغاز ووجوب وَقْف تصدير الغاز للكيان الصهيوني، وكان ذلك قبل القصف الأخير، ورغم ذلك استأنفت الحكومة الحُكْم في استفزاز واضح وغير مبرر لمشاعر المصريين!!! وهذه اتفاقية اقتصادية حتى لو فُسِخَت لن يكون هناك ضرر عسكري أو سياسي، كل ما هنالك من الممكن أن يكون هناك شرطاً جزائياً.
- كيف نفسر زيارة ليفني قبل أقل من 48 ساعة من بداية العدوان؟ وهل من المعقول بعد الصداقة المصرية الصهيونية أن يتم الضرب على حدود الدولة المصرية دون إعطائها فرصة للاستعداد والتأمين؟
- بماذا نفسر رفض مصر والسعودية حتى الآن إقامة قمة كل ما ستفعله الشجب والإدانة ومخاطبة المجتمع الدولي بتحمل مسئولياته، حتى هذه رفضوا إقامتها حتى الآن!!!
- كيف نكذب حركة خرجت من رَحِم المقاومة و الاستشهاد حتى لو اختلفنا معها في بعض الإجرائات، ونأمل في المقابل ونصدق مَن يدعو للصلح مع مَن اغتصب الأرض وغارق في السلطة وحقق منها مكاسب وسيارات ومتورط في قضايا رشوة و تجسس لصالح كل مكاتب مخابرات العالم على دول عربية وإسلامية وفساد مالي وإداري ثابتة باعتراف حركة فتح نفسها وبالوثائق التي كشف عن بعضها الأستاذ محمد نزال عضو المكتب السياسي لحماس في حلقة بلا حدود للجزيرة قبل العدوان بيومين بينما حركة المقاومة لم يقل أحد عنها شيئاً في هذا المضمار؟!!
- كيف نَدَّعي أن حركة حماس تريد أن تحصل على مكاسب سياسية وهي لم تحقق أي مكاسب من السياسة، ليس مثل عباس والد المليونيرَيْن طارق و ياسر محمود عباس، ومحمد دحلان مالك الأملاك في دبي!! فلم يغير أحد من قادة الحركة الوزراء بيته، ولم يشترِ سيارة ولم يعقد صفقات...إلخ مثلما يفعل أي صاحب سلطة، حتى رئيس الوزراء رفض مغادرة مخيم الشاطئ الذي يسكن فيه طيلة عمره بعد توليه رئاسة الوزراء، ورفض طلباً عُرِضَ عليه بإنشاء خزان مياه خاص بمنزله، فأقاموه في غيابه، فأمر أبنائه الذكور بإخلائه وتوزيع مائه على الجيران! ورفض كذلك إقامة مولد كهرباء خاص له!!! (راجع تصريحات زوجة الدكتور عبد العزيز الرنتيسي من الإنترنت لأكثر من وسيلة إعلام).
- أبعد كل ما يفعله بنا النظام المصري من فساد وتزوير و...و...نصدقه فيما يدَّعي ويقول؟؟!!
الاثنين، يناير 05، 2009
فتوى العلامة القرضاوي فيما يجري في غزة
فتوى الدكتور يوسف القرضاوى - رئيس الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين
بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وبعد، لا شك أن المسلم مأمور بمجاهدة أعداء دينه ووطنه، بكل ما يستطيع من ألوان الجهاد، الجهاد باليد، والجهاد باللسان، والجهاد بالقلب، والجهاد بالمقاطعة . . كل ما يضعف العدو، ويخضد شوكته يجب على المسلم أن يفعله، كل إنسان بقدر استطاعته، وفي حدود إمكانياته، ولا يجوز لمسلم بحال أن يكون رداء أو عونًا لعدو دينه وعدو بلاده، سواء كان هذا العدو يهوديًا أم وثنيًا . . أو غير ذلك، فالمسلم يقف ضد أعدائه الذين يريدون أن ينتقصوا حقوقه، وينتهكوا حرماته بكل ما يستطيع، وكل من والى أعداء الله وأعداء الدين وأعداء الوطن فهو منهم، كما قال الله تعالى: ((ومن يتولهم منكم فإنه منهم)) (المائدة: 51) أي من كان مواليًا لهم بقلبه أو بلسانه أو بمعاملته أو بماله، أو بأي طريقة من الطرق أو أسلوب من الأساليب فهو منهم . . يصبح في زمرتهم . . وهذا ما حذّر القرآن منه في أكثر من سورة، وفي أكثر من آية، جعل الذين يتولون الكفار جزءًا منهم وبعضًا منهم . . ((والذين كفروا بعضهم أولياء بعض)) (الأنفال: 73 ). فالمسلم لا يوالي الكافر، والبر لا يوالي الفاجر، فإذا والاه كان دليلاً على نقص إيمانه أو على زوال إسلامه والعياذ بالله، فهو نوع من الردة، ولون من المروق عن الإسلام، المفروض أن المسلم إذا لم يستطع أن يجاهد أعداءه بالسيف، فعلى الأقل يجاهدهم بالمقاطعة، لا يتسبب في أن ينفعهم اقتصاديًا أو ماديًا أو تجاريًا، لأن كل دينار أو كل ريال أو كل قرش أو كل روبية تذهب إلى العدو، معناه: أنك أعطيتهم رصاصة أو ثمن رصاصة تتحول بعد ذلك إلى صدر مسلم وإلى قلب مسلم ومن هنا كان اليهود حينما يجمعون تبرعات في أمريكا وفي غيرها كان شعارهم لافتة معروفة: ادفع دينارًا تقتل عربيًا، فالمال هو الذي سيشتري السلاح الذي يقتل . . . وهكذا . . أنت إذا عاونت مشركًا أو كافرًا أو فاجرًا يحارب المسلمين، فأنت بذلك تقتل نفسًا مسلمة، وهذه كبيرة من الكبائر العظمى ((ومن قتلها فكأنما قتل الناس جميعا)) (المائدة: 32). ((ومن يقتل مؤمنا متعمدًا فجزاؤه جهنم خالدًا فيها، وغضب الله عليه ولعنه، وأعد له عذابًا عظيمًا)). (النساء: 93). فالمفروض في المسلم ألا يكون مع أعدائه أبدًا، مهما أظهروا من حسن النوايا فهذا كذب - يقول الله تعالى: ((وإن الظالمين بعضهم أولياء بعض)) (الجاثية: 19)، ((ومن يتولهم منكم فإنه منهم)) (المائدة: 51) ويقول: ((لتجدن أشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود والذين أشركوا)) (المائدة: 82)، فلابد أن نعرف هذا جيدًا، وأن يكون كل مسلم مع أمته الإسلامية، ومع دينه . . . . وهذا أقل شيء . . وهو أمر فطري في الأمم . . فالإنسان إذا حارب سواه، لا يحاربه بالسلاح فقط، بل بأكثر من ذلك . . . بالمقاطعة . . المشركون حينما أرادوا في مكة أن يحاربوا النبي - صلى الله عليه وسلم -، أول ما حاربوه، لم يكن حرب السلاح، وإنما كانت حربًا اقتصادية بالمقاطعة قاطعوه وأصحابه، وأهله، ممن انتصروا، من بني المطلب وبني هاشم . . . حاصروهم، وقاطعوهم ولم يبيعوا لهم ولم يشتروا منهم، ولم يزوجوهم، ولم يتزوجوا منهم، وذلك معناه: الحرب الاقتصادي معناه الإعداد . . فهكذا . . وهؤلاء مشركون . . فالمسلمون أولى بأن يعرفوا ذلك وأن يقاطعوا كل عدو لله، وكل عدو للمسلمين، وكل من خرج على ذلك فقد خان الله ورسوله وجماعة المسلمين. والله أعلم
السلام عليكم
اكثر من ربع قرن يتم فيه عملية قذرة لغسيل مخ للشعب المصري من حزب فاسد عميل مما افقد الكثير هويته العربية والاسلامية وانتج مسخ قبيح الفكر والفهم ..
اوهموهم ان السلام مع اليهود سيزيدهم غنى واستقرار اقتصادي فازدادوا فقرا وحاجة للضروريات الاساسية ..
صنع هذا الحزب الفاسد وعصابته الحاكمة جيش من المنافقين احبوا الدنيا وكرهوا الآخرة .. جيل متخاذل يلهث وراء ما يسد رمقه .. فكره اخوانه وهويته الاسلامية .. وفكر في نفسه فقط ..
واذا أخذ فصيل ما على ايدي الخونة والجواسيس اتهم بانه يشق الصف ويحارب اخوانه .. هناك حقائق مريعة قام بها جواسيس عباس ودحلان اثناء الحرب كان لابد من التصدي لها بكل قوة وحزم والوقوف ضد الخونة والجواسيس ( من اراد ان يستزيد فليرجع لمجلة المجتمع الكويتية العدد الأخير عن الجاسوسية اثناء حرب الفرقان ) ..
ايها الاغبياء يا من تتصدون لمشروع المقاومة اقرأوا التاريخ جيدا حتى تعلموا انكم خاسرون ولو طال الوقت ..
اقرأوا التاريخ جيدا لتعرفوا طبيعة عدوكم اليهودي الملعون من الله ورسوله والمؤمنون فهو لن يترك مصر وسيعمل جاهدا على تحقيق حلمه اسرائيل الكبرى مهما تمدونه بالغاز والاسمنت ومهما اقمتم معه المعاهدات فهم ليس لهم عهد ولا دين ..
ومن يتباكون على الضابط المصري الذي قتل على الحدود ..اين كانت غيرتهم ودمهم الحامي عندما قتل الكثير مم ابناء مصر بدم بارد على يد اليهود الجبناء وهم كثير .. ولا باعوا دمهم وغيرتهم لليهود مع الغاز ..
الهوية العربية والاسلامية لا تحتاج لجدال ولا سفسطة .. انها دم يسري في العروق فمن فقد هويته العربية والاسلامية فليبحث عن دمه او يستبدل ما يسري في عروقه بالدم ..
السلام عليكم
الأخ الكريم مهندس مصري
جزاك الله كل خير على مناقشتك الطيبة وتحملك مسئولية اقناع تعبان بالأدلة وان كان رغم كل هذه الأدلة فهناك من قرأها ولم يغير رأيه أيضا لأن هناك حالة تكذيب للحقائق كنوع من التشبث بأمل أن الحكومة المصرية رشيدة وحكيمة ولا تكذب على الشعب وأدرى بمصلحته !!!
وهنا اسمح لي أرد على تعبان الذي أعتذر له أولا على تأخري في الرد لسفري
بص يا أحمد فعلا الاختلاف بيننا لن يفسد أبدا للود قضية ولكن هناك أمر هام جدا في الأمر وهو أنك من مؤسسي هذه المدونة ولا يمكن أن نكون على طرفي نقيض لذا سأحاول بأقصى ما أستطيع أن أقنعك ولا أجبرك
اذا بسم الله نبدأ ونستعين به
لنفترض جدلا أن ما تقوله أنت عن حكمة الحكومة صحيح في تناولها للحرب على غزة
وأن حماس ومعها ايران تسعيان لسحق دور مصر واقامة امارة اسلامية على حدودها كما قالواوبتمويل ايراني ولكي ترهب به اسرائيل ولكي ترسل بهذا رسالة واضحة الى أمريكا أنها تستطيع ازالة اسرائيل أو على الأقل كسر أنفها ,,كويس ؟ طيب ما الضير في هذا ألسنا جميعا نريد محو اسرائيل وتنغيص عيشتها السودة ألسنا جميعا مسلمين ولن يضيرنا اقامة دولة اسلامية بجوارنا تطبق شرع الله ؟ طبعا الاجابة بنعم ليست اجابة حكومتنا لأن الأمر عندها هو عدم اقامة امارة اسلامية بأى شكل وعدم سحب البساط من تحت قدميها بأى شكل حتى ولو كان الثمن هو التواطؤ مع اسرائيل !!!هذا ليس اتهاما هذا حقيقة وبلسان وزير خارجية مصر وسمعته بأم أذني وهو يهدد ويتوعد من يفكر بأن يأخذ دور مصر وطبعا هذا بعد فشل اسرائيل في تحقيق سبب الحرب وهو محو هذا التهديد للحكومة ألا وهي حماس
ونرجع ونفترض أن كلام الحكومة صحيح وأنها لديها بعد نظر وصادقة في كل ما تقول
هل تستطيع أن تقول لي متى صدقت الحكومة معنا ؟؟؟ طوال 30 سنة
ما تراه من خدمات أو تحسن أو بعض التحسن هذا حق وفرض عين عليها أن تؤديه لشعبها ومع ذلم لم تؤدي لشعبها الا أقل القليل ولو تذهب الى الدول المجاورة ستجدها عدتنا بمراحل وليس بسبب البترول ولكن بسبب أن يغيرون ويحبون أن يكونوا مثل الدول المتقدمة ولو تشبها من الخارج أما العقول فلا مثيل للعقل المصري ولكن هذا العقل وئد بفعل ممارسات الحكومة التى أورثته تعليما أخرق ومتأخر فأصابته بالتخلف بعد أن كان يعلم الآخرين فنظام التعليم أيام الملك الشرير الكخة كان من أروع الأنظمة أنا والدي كان بيدرسلة اللغات انجليز وفرنساويين رغم انه كان تعليم حكومي يعني تعليم على أصوله وكانت الأنشطة في أوج ازدهارها والرياضة وكل شىء كان على اصوله,,كل شىء ادهور ومنذ تولي حبيبنا الحكم أصبح في الحضيض ,,معظم المشاريع الضخمة منح من حكومات ومعظم المنح بيتلهف منها طبعا ومع عدم الحروب واستقرار الحال منذ 30 سنة ولسه مصلحناش غير شوية طرق ,,تقريبا لسه مشبعوش من النهب والسرقة مصر معظم مشاريعا وشركاتها الممتازة قطاع خاص وكل خطط الاصلاح بتغير الوازارات كلها في الأدراج لم ينفذ منها شىء
اسمع أحمد زويل وهو يقولك ان سبب تأخر مصر هو عدم الشفافية والمصداقية والروتين وطبعا مش عايز يقول السرقة والرشاوي ومتقولش دول الناس لأ دى الحكومة ونظامها اللي مشت بيه الناس لأن رب البيت بالدف ضارب وإن عف عفوا
تصديق الحكومة بأعتبره نوع من الهروب عشان منشفش سواد الصورة وبشاعتها وتعلق بسراب لأن كل أفعالها تقول العكس
انتخابات وزوروها ,وأوموال ونهبوها ,,فساد اداري ومغرق كل مصر تأخر في التعليم والصحة والخدمات وحدث ولا حرج وكل تصريحاتهم تقول عكس ده يبقى نصدقهم ازاى
ناس بقالها في الوزرات من خمسين سنة وعمالين ينقلوهم من منصب لمنصب عشان منصصين معاهم أو دفنينه سوا اللي تحسبه بقى
كل ده ومكلمتكش عن الدين ولا المفروض دولة اسلامية تعمل ايه للاسلام وللدين بفرض انها دولة اسلامية
الاسلام محارب من الدولة ( الاسلام الأصلي ) لأن فيه اسلام تايواني تقليد يشبه العلمانية الغربية هو اللى مطبق وشوف الاعلام والشارع المصري وانت تعرف أنا بأتكلم عن ايه
من ضمن كلام وزير الخارجية ان فيه محاولة خبيثة لجر مصر لدخول حرب حتخسرها كتير ومنها القرى والفنادق اللى على الحدود وفي طابا وشرم وبتأكلنا الشهد على رأيه (( بتأكله هو طبعا )) شايف الحكومة بتبص على ايه على انها مش عايزة تخسر فنادق العراة والتوب ليس والبنانا بوت
والبكيني والخمرة والقمار والديسكو والدعارة المستخبية والمعلنة في سبيل نصرة اخوانا في غزة وأطفال بتتنسف أجسادهم وبيحرقوا عشان حماس مسمعتش الكلام ونخت وبقت زيهم بتشرب الخمرة وبتبوس الصهاينة من هنا ومن هنا ومن هنا
بص يا أحمد
الكلام كتير جدا ولو قعدت أكتب يمكن أفضل اكتب لبكرة لكن يا ابني العزيز الفكر اللى عندك عمره ما حيتغير ولن يستطيع أخونا الكريم مهندس مصري ولا أنا ولا مليون زينا انه يغيره لك ولو بالأدلة والحقائق الا اذا أنت بالفعل كنت تبحث عن الحق والا اذا أراد الله أن يهديك له لأن قضية فلسطين دى قضية ايمان مش سياسة ولا حماس ولا مصر ولا الدنيا بحالها دي قضية مشروحة بالتفصيل في القرآن أنا نفسي جيت في وقت قبل الحرب دي كنت مقتنعة شوية بكلام الحكومة لكن لما شفت تواطئها الفاضح مع الصهاينة عرفت أن كل اللى كان بيتقال كذب لأن الحرب دي اسلامية أما عدو صهيوني ومن قبل الحرب أنت عارف اني من المنادين وبشدة بالغاء معاهدة السلام وانت كنت مخالفني لكن ناس كتير بعد حرب غزة غيروا رأيهم ونادوا بالغاء المعاهدة لأنهم أدركوا الحقيقة ان ده عدو لا سلام معه أبدا لأن من صميم عقيدته القتل لأنهم يعتقدون أنهم شعب الله المختار ومن يخالفهم اما يقتل واما يكون خادم ذليل لهم ولمصالحهم فقط فهم يستخدمون حكومات العرب الأغبياء في هذا الدور المهين وسوف يسحقونهم فور انتهاء دورهم
اترك السياسة وانظر الى الأمر من الناحية الديمية واسأل الله أن يهديك للحق صادقا في دعوتك فان أراد الله هدايتك لها ستعرفها وان ظللت على عدم رؤيتك لها فسأشفق عليك وقتها ومن الآن أنا أدعو الله أن ينير بصيرتك ويهديك الى الحق
مهندس مصري
لا لا لا
للأسف انا لسة راجع و مش قادر ابص بس انا اول كلمة شوفتها الفلسطنين مبعوش ارضهم
الفلسطنين ايام 48 باعو ارضهم و جزء كبير منها و الكلاب استولو علي الباقي بمساعدة الأنجليز
للحديث بقية و بالمراجع و الأدلة التاريخية
الفلسطنين غلطو و النكسة كملت عليهم
و السدات ضيع ما تبقي من امانيهم
للحديث بقية و بقية لاني لازم اقرأ الثلاث بوستات
و فعلا انا دلوقتي قدامي 3 سعات و اصحي و مش قادر
اعتذر لتأخيري
ماما مجداوية
انا ليا الشرف الي وهبهولي الله و جعلك السبب في منح هذا الشرف لي ببراءة فكرتك وجهدك في بناء المدونة
و انا اذا كان لدي ادني اعتراض مكنتش وافقت
و انا لست مختلف معك بالمرة في الأساس
لكن لن اتغير لأي حال
هذا هو الهدف من المدونة او من اي ساحة فكرة
الرأي و الرأي الاخر
و في النهاية كلنا يسعي للجهاد في سبيل الله بما يستطيع
نحن لا نملك السلاح و لا القرار لكننا نملك هذا المكان
و تاكدي لما البس الميري
لازم و قطعا يكون ولائي الاول و الاخير مادمت داخل معسكري لقيادة السلاح الذي انتمي اليه
زي مدلوقتي ولائي كله للمكان الي بشتغل فيه زي اي واحد فينا بعيدا عن الينيفورم افعل كما تشاء
كل هذه النقاط لا تفسد المقاومة التي نسبنا انفسنا لها
و اعتذر لكي ايضا عن تأخير الرد لنفس الأسباب السابق ذكرها للمهندس المصري
تعبان
=====
شوف يا أحمد
هو ده اللي أنا بأعيبه عليك
ما قدرتش تصبر لما تقرأ و بعدين ترد
لا بترد قبل ما تقرأ
الله يهديك إقرأ بالراحة و بتأني و بغرض البحث عن الحقيقة مش التعصب و الإنتصار لرأيك
دي مش معركة بيننا و واحد لازم يكسبها
لا أنا و انت و كلنا بنبحث عن الحقيقة
مكنتش حتخسر حاجة لو صبرت لحد ما تقرأ و تفهم الكلام ده و تهضمه كويس و بعدها ترد على كل دليل فيه
أنا منتظر رأيك بعد ما تقرأ ال3 بوستات دول عندي بتعليقاتهم بردودي على تعليقاتهم و بجميع اللينكات المتفرعة منهم
و الكتيب الصغير ده
http://www.palestine-info.info/arabic/books/ameen/index.htm
و خد وقتك
أنا مش مستعجل
براحتك خالص مفيش ورانا حاجة حتطير
بس بعد ما تخلص كل ده و مش قبل كده
بعد ما تخلص كل ده أنا منتظر رأيك و ردك
و ربنا يهديك لما فيه الخير
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مجداوية
=======
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أنا عارف كويس ( إنك لا تهدي من أحببت و لكن الله يهدي من يشاء )
بس دي معذرة الى الله
و علشان محدش يقول بعد كده أصلي مكنتش عارف
:)
و ياريت حضرتك تقرأي نفس الكتاب ده
http://www.palestine-info.info/arabic/books/ameen/index.htm
حقائق عن قضية فلسطين
تكشف الحقائق وترد على الشبهات في تاريخ القضية الفلسطينية
للحاج أمين الحسيني رحمه الله مفتي القدس ورئيس الهيئة العربية العليا
طبعة سنة 1954 م
و ربنا يوفق حضرتك و كل من يساعد المجاهدين في فلسطين و لو بكلمة بسيطة
:)
اخ ta3ban
=========
اي سياسة يا اخي التي تتحدث عنها؟؟؟
سياسة القمع والنهب والاحتكار؟؟؟؟
ولا حضرتك مش معانا على ارض المحروسة وشايفها واضحة وضوح الشمس
والناحية التانية سيلسة تشويه القضية الفلسطينية والتغني بشعارات مصر اهم ؟؟؟
وواحد تاني من بتوع السياسة برضه يقولك مصر اهم من الاسلام معانا ولا مش معانا؟؟
طب انت ايه رايك مصر ولا الاسلام؟؟؟؟
ذكرت ان مصر رفضت قطعيا وجود قوات اجنبية على الحدود مش كدة؟؟؟
امال قبلت ايه؟؟؟؟
اقولك قبلت ايه
قبلت وجود مراقبة بتقنيات اجنبية امريكية وزرعت كاميرات في كل بؤرة على الحدود لمنع التهريب عبر الانفاق وغيرها
دة كويس من وجهة نظرك ؟؟؟؟
مصر قبلت الاستعانة بالخبرة الامريكية في ذلك
ذكرت في كلامك
استشهاد عدد من الجنود المصريين برصاص فلسطيني
اللي سمعناه كان البروبجاندا بتاعت الضابط اللي في احداث غزة وبعدها كان فيه برصاص اسرائيلي وتم التعتيم عليه واقرا في تعليقي السابق من على لسان شاهد عيان لحادثة الضابط المصري دة
وبعدين ما الصهاينة قاتلين من المصريين على الحدود كتيييير ما شوفناش حد اتشملل وجاب حقهم ولا نسيت ان فيه كمان طفلة مضروبة في دماغها من سنة على نفس الحدود وووووووو حوالي كدة 60 معلنين وما خفي كان اعظم
غير الاسرى اللي قتلوهم الصهاينة وووو
ما سمعناش حس حد ليه فكرك
اشمعنى الضابط دة اللي الدنيا قامت فيه ؟؟؟؟
اقولك ليه
علشان ما حدش يتعاطف مع القضية الفلسطينية ومفيش حد تاخده الجلالة ويقول اقف معاهم علشان لوباظت معاهم هتدور علي بعدين
لا قمع ودثر للقضية وكانهم مش مسلمين
اقولك ليه كمان
لانهم بيعتبروهم امتداد للاخوان المسلمين واصلهم عاوزينها امارة اسلامية وبعدين هو دة ينفع برضه هيحكمنا الاسلام اللي نزل من الف واربعمائة سنة على حد قولهم برضه هيحكموا بيه؟؟؟؟
فكرك لو سمحوا لدة هتبقى نصيبة وكل الناس الحلوة دي هتتقطع ايديهم واطرافهم كلها وبعدين مش عارفين هنقطع ايه كمان فيهم بسبب النهب والسرقة والفقر اللي احنا كلنا بنعاني منه بسببهم
حكاية فتح المعابر من عدمه
الموضوع احنا مش بنطالب بفتح المعابر سبهللة لكن وقت الحرب والبهدلة دي لما تتقفل ادام الناس اللي جاية تساعد وتتقفل وقت دخول المساعدات ويدخل منها الفتات والتعنت ادام القياديين اللي جايين وعاوزين يدخلوا ويخرجوا منها ولما يتقال الموضوع هيبقى بالتنسيق مع اسرائيل بالذمة مش حاجة تكسف برضه
مش دي حدودنا برضه ننسق مع اسرائيل يا عالم علشان مساعدة اخواننا هناك
هي السيادة هنا على الحدود مش لمصر ؟؟؟
طيب الفلسطينيين باعوا ارضهم وقبضوا التمن على حد قولك وعلى حد الافتراء الصهيوني على ذلك
مفيش منهم حد ما باعش خالص وعاوز يسترد ارضه وقال ماليش دعوة باللي اتنازل وباع انا عاوز ارضي ولا هناخده في الرجلين
دة فعلا لو فيه حد باع اصلا
انما دة ترويج كاذب وافتراء عليهم
بالاضافة لكلام اخوتي مهندس مصري ومجداوية
استحلفك بالله تقرا وتشوف افلام النكبة هما كمان موثقين بالادلة وانا واثقة انك هتلاقي مفاجات كتيرة
عاوزة اقولك حاجة مهمة اوي ذكرتها انت في كلامك
ولائك اولا واخيرا لابد وان يكون لدينك واسلامك
هو اشمل واعم
وفقك الله الى ما يحبه ويرضاه
تحية لمهندس مصري على تميزه
كلنا مقاومة
استمتعت كثيرا بالبوست وما احتوى من مفاهيم مغلوطة عن القضية الفلسطينية
واسمتعت اكثر بالحوار الشيق واختلاف وجهات النظر التى دارات فى التعليقات بين مهندس مصرى وتعبان ومجداوية
ورقى الحوار برغم حدته احيانا
فمعذرة اخوانى فالاعلام الصهيونى افسد عقول شبابنا بمعلومات مزيفة واصبح من يدافع عن ارضه وعرضه ارهابى ومن يرتكب المذابح الوحشية وجرائم الحرب يدافع عن نفسه
مهندس مصري
حضرتك فهمت كلمتي الأخيرة لأحمد بما لم أقصده ,, مش معنى اني قلت له اني لا أنا ولا حضرتك ولا مليون يقدروا يغيروا فكره الا بارادة الله اننا لا نحاول بكل الطرق لكن هي الحقيقة بالفعل لأن هناك من قرأ كل ما نعرضه عن القضية الفلسطسينية ومع ذلك لا زال على موقفه من عدم الفهم للوضع لكن عرض الحقائق فرض وواجب على كل مسلم يعلم وهى الأمانة التى وضعنا صيغتها في صدر صفحة المدونة
كلنا مقاومة أنشئت خصيصا لهذا ولو فتحت كل اللينكات الجانبية لن تجد الا ما يبين القضية الفلسطينية من كتب ومقالات وأفلام وغيرها وهو أيضا ما جعلنا نعلن عن مسابقة فيلم النكبة لكي نشجع على مشاهدته كاملا
وأشكرك الشكر الجزيل على لينك الكتيب فالطبع سأقرأه وأضعه مع بقية اللينكات وينضم الى بقية الوثائق
وفي النهاية بندعو الله أن ينور بصيرة كل قارىء فليس بمجهودنا ولا بهذه الحقائق نغير التفكير فما نحن الا وسيلة(وان كانت واجبةوملزمة ) لتحقيق ارادة الله ومن هنا لزم التنويه الذي ذكرته لأحمد
جزاك الله كل خير ووفقك دائما لاظهار الحق
إرسال تعليق